Sedan ett par dagar har If Metall aviserat strejk på Teslas svenska verkstäder i Umeå, Uppsala, Stockholm, Örebro, Norrköping, Göteborg och Malmö. Här är lite fakta om strejken.
Vad handlar det om?
Fackförbundet IF Metall har förhandlat med Teslas verkstäder kring svenska regler, som säkra arbetsförhållanden, trygga anställningar och kollektivavtal. Tesla har avböjt att teckna kollektivavtal och bryter därmed mot grundläggande principer på svensk arbetsmarknad. Därför har If Metall gått ut i strejk. Strejken innebär total arbetsnedläggning på Teslas samtliga verkstäder i Sverige.
Förbundet tar ut arbetsplatsen i strejk och If Metalls medlemmar får konfliktersättning. Är du inte medlem har du rätt att lägga ned arbetet utan att drabbas av repressalier från arbetsgivaren. Men du får varken lön från arbetet eller konfliktersättning från facket.
Varför är det viktigt med kollektivavtal?
Kollektivavtalet är ryggraden i den svenska modellen där parterna – fack och arbetsgivare – förhandlar om frågor som gäller lön och villkor på arbetsplatserna. Man vill inte ha en modell där vissa företag konkurrerar med andra – seriösa – arbetsgivare, genom att erbjuda löntagarna sämre villkor än de skulle ha med ett kollektivavtal. Tesla erbjuder visserligen andra förmåner, men en rad trygghetsförmåner saknas för de anställda. Framför allt anser facket att företag som verkar i Sverige skall följa svenska lager och regler och att ett internationellt företag i Sverige vägrar kollektivavtal hör till de absoluta undantagen.
Många minns ToysRUs, som togs ut i strejk 1995, också det på grund av brist på kollektivavtal, och till slut fick ge upp och gå med på den svenska modellen.
Nu har Transportarbetareförbundet varslat om sympatiåtgärder. Vad innebär det?
Det innebär en eventuell blockad mot all lastning/lossning av teslabilar i Malmös, Södertäljes, Göteborgs och Trelleborgs hamnar från den 7 november. Troligen är det genom sympatiåtgärderna den största effekten kommer att uppnås, då de flesta arbetare på Teslas verkstäder inte är fackanslutna och därmed kommer att fortsätta jobba trots strejken. Men om bilarna inte längre lossas och sympatiåtgärderna utvidgas till att lokalerna inte städas och sopor inte hämtas, börjar det bli svårt för Tesla att hålla emot.
På fredag utökas If Metalls strejkvarsel till att även gälla ett 20-tal allmänna verkstäder som lagar teslabilar.
Enligt Dagens Arbete planerar Tesla att sätta in utländska strejkbrytare för att ersätta strejkande arbetare, vilket ytterst sällan har hänt i arbetsmarknads-Sverige.
Enligt Dagens Nyheter har anställda känt sig hotade av företaget om de skulle gå ut i strejk, bland annat skall olika förmåner dras in.
– Vi har medlemmar som bekräftar det. Tesla-chefer har hotat med uppsägelser. De har också hotat med att dra in det optionsprogram som Tesla har, där man får aktier under ett visst antal år, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkäläm till Dagens Nyheter.
– När de fick reda på att jag skulle strejka kom chefen fram och sade, bara så du vet, nu får du inga optioner, inga bonusar, ingen semester, inga försäkringar. Det är den skrämseltaktik de kör med, säger en anonym strejkare till Dagens Arbete.
Tidningen söker en Teslaverkstad som vill uttala sig om läget just nu.
Svenska modellen?! Låter mer som maffialiknande metoder. Tesla kommer säkerligen stämma alla parter och instanser som förhindrar deras verksamhet. När det inte finns något lagligt att basera ”sympatiåtgärder” på, kommer de till svars att förlora. Enkelt!