Nyheter | 2020-04-29

Toyotas reservdelslager öppnas

Under ett par veckor har Toyota Europas reservdelslager i Belgien decimerat sin personalstyrka på grund av landets restriktioner under corona-pandemin, vilket lett till reservdelsbrist hos svenska återförsäljare, bland andra hos Toyota Center i Göteborg (vars vd Martin Banck syns på bilden):

 Vi har haft vissa störningar från vårt centrallager i Belgien som beror på de nationella myndighetsbesluten som begränsat verksamheten, säger Erik Gustafsson, informationschef Toyota Sverige.
De belgiska reglerna tvingade lagret att bara ha ett fåtal medarbetare i tjänst, vilket gjorde att det helt enkelt inte hanns plockas fler beställningar. Från och med den här veckan återgår verksamheten gradvis till normal verksamhet igen.

Enligt uppgifter till Motorbranschen har Toyotaverkstäder i Göteborg letat alternativa delar på marknaden för att kunna utföra de inbokade jobben.
– Det har varit en utmanande situation för återförsäljarna och det är förstås olyckligt att vi inte lyckats få fram reservdelar i tid. Vi har därför prioriterat fordon med samhällsviktig funktion och andra okörbara bilar, före exempelvis en vanlig service, säger Erik Gustafsson.

På Toyotacenter i Göteborg blev det en än större utmaning med ett nästan stängt reservdelslager ovanpå att försäljningen minskade på grund av corona-krisen.
– Att bilfabrikerna stänger, det kan man leva med ett tag, men när det inte går att få tag på reservdelar blir det svårt. Verkstaden med servicen till kunderna är vårt hjärta. Det är det som ska hjälpa oss genom krisen, säger Martin Banck, vd vid Toyotacenter i Göteborg.

Förståelsen för prioriteringen av samhällsviktiga fordon är stor hos återförsäljarna.­
– Vi har ganska många kunder med samhällsviktiga fordon, både för sjukvården och hemtjänsten, så vi har haft att göra och fått igenom de reservdelar som krävts för att göra klart jobben på dessa bilar.
– Det är mest plåtskador för vissa privatkunder som vi fått skjuta på, så länge skadorna inte varit så omfattande att inte bilen kunnat användas, säger Martin Banck.

Toyota Center i Göteborg har ett eget mindre reservdelslager som gjort att de också kunnat klara vanliga servicearbeten för många bilar. Dessutom är det ovanligt många kunder som väntat länge på att byta däck.
– 40 procent av våra kunder har inte skiftat däck än och det är snart maj, så vi har att göra. Vi är däremot väldigt glada för att reservdelslagret är öppet igen och vi är tacksamma för de medarbetare som jobbat på lagret under de här veckorna. De måste haft mycket att göra, säger Martin Banck.

Text & foto Maria Eriksson

 

Läs mer Hyrbilar magasineras

Läs Nu smygöppnar fabrikerna

 

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar