Affärerna för biluthyrningsföretagen fortsätter rasa. Hyrbilsföretagen på de internationella flygplatserna upplever en nedgång på 85–90 procent. I väntan på ett slut på corona-krisen transporteras uthyrningsbilarna till lagerplatser.
Rent generellt går biluthyrningen ner med 55 procent för alla biluthyrningsföretag i Sverige.
Enligt Automotive News har Avis och Hertz globalt börjat permittera personal och minska sin bilflotta efter att antalet biluthyrningar minskat dramatiskt.

Anders Trollsås.
Anders Trollsås, vd för Biluthyrarna Sverige, är uppenbart förbannad över regeringens brist på hjälp till många av de företag som står på gränsen till rekonstruktion.
– Vår bransch, alltså hela biluthyrarbranschen, är trots påstötningar inte med på listan över de branscher som borde få hjälp med halva hyran. Det har regeringen bommat. Det är säkert ett misstag, eftersom vi delar SNI-kod med leasingföretag, men det är inte acceptabelt, säger Anders Trollsås.
Organisationen Biluthyrarna har skrivit till både näringsministern, finansministern, ordförande i näringsutskottet med flera och dessutom samarbetat med andra branscher i påstötningar till regeringen. Trollsås menar att hela paketet är ett hafsverk.
– Om vi tittar oss runt i världen – nästan alla länder erbjuder stöd för skillnaden i omsättning exempelvis i april 2019 och samma månad 2020. Antingen ersätter man skillnaden, eller så har man inget program över huvud taget, säger Anders Trollsås.
Men det finns ljusglimtar. På flera ställen i Sverige hyr kommuner och sjukvården hyrbilar för att använda bland annat inom hemtjänsten. Även efterfrågan på lätta lastfordon har ökat något.
På en uppställningsplats vid Halmstad flygfält står 1 400 hyrbilar som lagras i väntan på besked om bilarna ska säljas eller behållas (se bilderna).
Enligt Anders Trollsås är det ett resultat av att många biluthyrningsföretag inte har tillräckligt med parkeringsplatser för att kunna ta hand om alla bilarna själva när affärerna är så minimerade.
– Bilföretagen på flygplatserna får betala dyrt för parkeringsplatserna och normalt är 70-75 procent av bilarna uthyrda till kunder. När alla bilarna kommer in och affärerna uteblir måste de ha någonstans att lagra bilarna, säger Anders Trollsås.
Eftersom ingen vet hur länge corona-krisen kommer påverka verksamheten finns det biluthyrningsföretag som diskuterar med återförsäljare och generalagenter om att lämna tillbaka bilarna tidigare än avtalet är skrivet, vilket inte alltid är en nackdel för återförsäljare som därmed får en chans att sälja bilen.
Även bilar med avtal som löper ut inom närtid är transporterade till lagringsplatser eftersom de sannolikt ska lämnas tillbaka innan krisen är över.
Text & foto Maria Eriksson

Kommentera