Vad är det som händer på Volvo?

Opinion: MRF:s vd Tommy Letzén ser med stor förundran på de nyheter Volvo aviserar.

I veckan släppte Volvo det drastiska beskedet att de framöver enbart skall sälja sina elbilar digitalt och på egen hand, utan att gå via återförsäljarledet. Dessutom skall de från och med 2030 bara ägna sig åt elbilar, vilket i praktiken betyder att inga Volvobilar kommer att säljas via återförsäljare efter det året. Ytterligare ett besked från Volvo är att de nya elbilarna kommer att utrustas med allrounddäck, i stället för sommar- och vinterdäck. Båda dessa besked påverkar återförsäljare och verkstäder rejält och Tommy Letzén, vd på MRF, är mycket fundersam över strategival och framtidsplaner.

– De drar i alla ändar samtidigt och håller på att rasera hela grunden de står på. De ändrar modeller och strukturer vilket gör återförsäljarna oroliga.  Och genom att övergå till allrounddäck, som vi vet inte är lika säkra på nordiska vägar som sommar- och vinterdäck, tummar de på säkerheten, som har varit Volvos signum sedan trepunktsbältet uppfanns. Hela havet stormar på Volvo och det påverkar oss stort.

Volvos plan är att återförsäljarna nu skall stå för service och leveranser, och kortsiktigt tror inte Tommy Letzén att det blir någon större skillnad. De stora pengarna finns i servicen, snarare än försäljningen, och även digitalt köpta bilar måste repareras och servas. Men med beslutet får Volvo än större makt att välja vilka som ska serva deras bilar, och risken är påtaglig att den värdefulla kunddatan stannar hos fabriken.

– Det finns också en hel del frågetecken kring hur inbyten skall administreras och långsiktigt får vi en påtaglig förändring av flöden, säger Tommy Letzén.

Han tycker att Volvo fattar märkliga beslut just nu.

– De väljer säkert allrounddäck för att de tror att kunderna vill ha det enkelt, men de tar bort en stor del av sin identitet när de tummar på säkerheten. Ett annat exempel på konstiga beslut är prissättningen av Polestar, som skall vara deras premiummärke. Men Polestar är nu billigare och har bättre prestanda än Volvos egen elbil XC40, och då äter den upp Volvo. Det blir tokigt för mig, jag ser ingen tydlig strategi för Volvo.

Att Volvo driver på så hårt mot nya modeller och bara elbilar är en tydlig indikation på vad som komma skall, och återförsäljare och verkstäder måste vara beredda att anpassa sig.

– Vi måste snäppa upp oss ytterligare. Jobba alltid nära kunden, se till att samla den viktiga datan och satsa på att göra begagnataffären riktigt bra. Det är receptet för oss att förbli relevanta och långsiktigt lönsamma.

Uppdatering:
Efter att denna artikel publicerades hörde Volvo av sig och ville ge sin syn på förändringarna. Läs deras genmäle här. 

 

 

Nella Bergström

One Comment

Per Eriksson

Håller helt med Nella. Volvo PV har sen början av 2000 talet
gradvis försämrat för deras återförsäljare. Vilket nu ses på resultaten hos ÅF och Volvo PV. Styrkan finns hos Volvo LV och deras ÅF och PV går mot en osäker framtid.

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *