Snabbare, billigare – och bättre för miljön. Däckfirmans storsatsning på vulkanisering kommer till stor nytta när entreprenaddäck slits hårt i hamnen. Johan Lindén på Ingers däck och Fredrik Belin från Oxelösunds hamn berättar om samarbetet aktörerna emellan, som hittills har fått stort positivt gensvar.
Text Fanny Klang
Lastbilsdäck produceras och säljs i enorma volymer varje år, vilket pressar priserna. När de går sönder regummeras de, eller så köper kunden ett nytt. Entreprenaddäck däremot, som används till specialiserade fordon som truckar och lastmaskiner, massproduceras inte i samma utsträckning som lastbilsdäcken och kan kosta uppemot 100 000 kr styck. Om ett sådant går sönder, vilket sker med jämna mellanrum i den krävande miljön i Oxelösunds hamn, finns alltså ekonomiska incitament att laga dem.
Däck kan lagas eller återbrukas på flera olika sätt. Ingers däck utanför Nyköping har specialiserat sig på vulkanisering, eller vulkning som det oftast förkortas inom branschen: en process som går ut på att laga däck med flytande gummiblandning.
– När ett däck går sönder i hamnen tar vi in däcket för undersökning. Om det är möjligt att reparera det skär vi bort den trasiga delen, använder däckets mönster som mall och fyller i hålet med nytt gummi. På så vis ökar vi däckets livslängd i stället för att kassera det direkt, berättar Johan Lindén, vice vd och platschef på Ingers däck.
Inom industrin är det vanligaste tillvägagångssättet annars att beställa hem ett nytt däck för att sedan sälja det till kunden. Johan Lindén förklarar att han i egenskap av företagare gärna säljer så många däck som möjligt, men att man i vårt tidevarv måste ta ställning även till andra värden.
– Självklart ska företagen vara med och värna om miljön.
Vulkning är det mest hållbara valet i branschen, men kräver ändå mycket resurser. Dels i form av personal, dels utrymme: både för den skrymmande vulkbågen där själva vulkningen utförs, samt de stora portar som behövs för att handskas med entreprenaddäck. Som tur är förfogar Ingers däck över en rejäl verkstadshall i utkanten av Nyköping.
– Jag brukar kalla oss för Sveriges största däckverkstad. Vi har 6 000 kvadratmeter till vårt förfogande, och ett separat vulkrum för den unika processen, förklarar Johan Lindén.
Företaget har investerat en hel del de senaste åren, i form av maskiner samt utbildning till personalen. Ingers däck har tagit vara på det stora intresset hos medarbetarna, genom att sammanställa befintlig kunskap och vidareutbilda inom vulkning.
– Sedan vi bestämde oss för att lägga de resurser som krävs för att kunna genomföra vulkning, har vi skaffat oss rätt utrymmen, personal och kompetens för ändamålet. Investeringarna har verkligen lönat sig!

Fredrik Belin, affärsutvecklare på Oxelösunds hamn, är även han mycket nöjd med samarbetet.
– Tack vare den nya strukturen får vi både nya däck på plats snabbare, och de gamla kan repareras i stället för att kasseras. Mer effektivt för oss, och bättre för miljön, menar han.
Kunden behöver inte vänta länge på att få hjälp när ett entreprenaddäck har gått sönder. Nyköping ligger cirka tio minuter med bil från hamnen i Oxelösund.
– Vi har ofta jobb nere i hamnen eller hos SSAB, och då passar vi på att plocka med oss trasiga däck när vi ändå är där i andra ärenden. På lagret har vi rätt många entreprenaddäck, mellan 150 och 200 stycken i olika varianter, berättar Johan.
Personal letar upp rätt däck från lagret och levererar det till kunden. På det viset kan hamnen fortsätta med sin verksamhet under tiden som firman lagar det trasiga däcket.
– Ingers däck har alltid hög och ambitiös servicegrad, vilket är jätteviktigt för att vår verksamhet ska kunna rulla utan onödiga stopp. Att de dessutom kommer från det lokala näringslivet är en stor bonus i sig, säger Fredrik.
Fler och fler företag hör av sig till däckfirman för samarbeten, och nu funderar även Nyköpings kommun på att samverka kring miljön.
– Vi upplever att miljöfrågor blir allt viktigare för kunder vid upphandlingar och förfrågningar, menar Fredrik Belin, och Johan Lindén håller med om vikten av att gå i bräschen för hållbarheten:
– Sådana initiativ skapar ringar på vattnet. Folk verkar ha fått upp ögonen för hållbarhet, och då lönar det sig att ligga i framkant.
Gensvaret från kunder, kommun och media har varit överväldigande positivt – många lokaltidningar har rapporterat om samarbetet.
– Hittills har vi bara fått fina ord och lyckönskningar, säger Fredrik Belin stolt.
– Vi får ofta höra att vi tänker ett steg längre, berättar Johan Lindén.
– Och det är nyckeln! Trots, eller kanske just för – att vi är en traditionell däckverkstad måste vi våga tänka nytt.
Intressant kunskap! Jag har ofta funderat på hur man byter såna jättedäck! Men det finns maskiner för allt. Bra miljötänk hos samtliga inblandade! 🌺 att reparera och inte ”slänga”.