David Engdahl på Molin Bil är begagnatsäljare och teaterapa som lägger ut annonser med rörlig bild på Youtube tillsammans med Anna-Karin Källenfors, marknadsansvarig.
Hur länge har ni gjort video-annonser?
– Vi har väl snart hållit på ett år, gjort ett tjugotal filmer. Jag tror faktiskt att vi var först i Sverige med rörliga begagnatannonser på Youtube.
Hur kom det sig att ni började?
– Vi ville ha en mer levande beskrivning av bilarna. När det inte var möjligt på Bytbil och Blocket länkade vi via vår Facebooksida till Youtube. Men i höst har vi inväntat Wayke. Vår ambition är att lägga ut alla begbilar rörligt där, men vi får testa oss fram, se hur mycket tid det tar bland annat. En reklambyrå hjälper oss just nu med en inramning till inslagen.
Varför är det så mycket bättre med rörligt?
– Man kan beskriva och visa bilarna färgstarkare på många sätt.
Berätta kort hur ni går till väga!
– Jag skriver manus och pratar sedan vid respektive bil. Anna-Karin filmar med mobilkamera och klipper ihop. Sedan publicerar vi.
Hur många visningar har ni haft per film?
– Cirka tusen, en del trogna kunder, men också nya. Många har gett positiv feedback för genomförandet.
Säljer ni via Youtube-annonserna?
– Vi har faktiskt sålt fem bilar som vi direkt kan härleda till filmerna och det känns ju lite överraskande; Youtube är ju inte det första stället folk letar till-salu-bilar på.
Och det är inte bara begbilar ni lägger ut på det här viset …
– Nej, vi har haft instruktionsfilmer ”Lär känna din nya BMW” och presenterat nybilskampanjer den vägen också. Man måste gå utanför det traditionella och prova.
Är rörligt framtiden?
– Vi kommer att köra film och stillbilder parallellt på nätet. Att sälja bilar i dag blir allt mer komplext och var är kunden, jo, på internet och då ska vi också vara där.
Davids tips för rörlig bild!
• Var kortfattad! 45-90 sekunder är lagom för en till-salu-bil.
• Bestäm tonläge! Håll dig till ett manér och tänk efter om du vill framstå som rolig, superseriös eller mitt emellan.
• Ta hjälp av någon som recenserar dig ärligt!
• Avstå om du inte känner dig bekväm framför kameran!
MOLIN BIL
Norra Sveriges största BMW-anläggning, nyinflyttade i en 7 200 kvadrat stor anläggning vid södra infarten i Sundsvall.
Grundades: 1988.
Ägare: Joakim Molin.
Märken: BMW och Mini.
Säljer: 982 bilar i fjol, räknar med att klippa tusengränsen i år. Cirka 60 procent nya och 40 procent begagnade.
Omsätter: 348 miljoner.
Vinstprocent: 2,46 procent.
Webbplats: molinbil.se
Av Ing-Cahtrin Nilsson
Kommentera