I några lokaltidningar och på SVT har man i dagarna fått höra om en kund som tappade bort sin bilnyckel och lämnade in bilen på Hedbergs bil i Malmö, varpå bilen blev stående i nästan ett år. När hon slutligen åkte dit för att hämta bilen var den isärplockad i delar och fortfarande fanns ingen nyckel.
Kunden har anlitat en advokat och säger till SVT och tidningen att hon funderar på att stämma Hedbergs bil; ”så här skall ingen behöva bli behandlad”.
Men vad hände och hur kunde det bli så här?
Hedbergs bil medger att informationen till kunden har brustit, man borde ha återkommit långt tidigare. Men företaget har gjort vad de har kunnat för att hjälpa kunden.
”Vi beställde nya nycklar, men när de kom visade det sig att de inte kunde kommunicera med styrboxen i bilen. Vi skickade iväg styrboxen två gånger för att ”nolla den” men det misslyckades, därefter försökte vi beställa en ny box men bilen är för gammal och de finns inte längre att få tag på via fabriken”, skriver verkstadschefen på Nybergs till MRFs förbundsjurist David Norrbohm.
Det var alltså inte bristande fackmässighet som gjorde att man inte reparerade bilen, utan det var omöjligt att göra arbetet enligt tillverkarens anvisning då nödvändiga delar saknas och inte går att beställa.
Verkstaden avslutar med att skriva att en icke auktoriserad verkstad kanske kan lösa problemet med en ”icke original-utförande-process”, vilket i så fall är ett provisoriskt arbete och något som en auktoriserad verkstad inte får göra. Därför lät man bilen förbli nerplockad i delar, så att nästa verkstad skulle slippa montera ner allt på nytt.
Kvinnan har under dessa elva månader haft kostnadsfri lånebil, på Hedbergs bils bekostnad, vilket får anses som generöst då Hedbergs inte hade med den ursprungliga skadan – den borttappade nyckeln – att göra.
Kommentera