Sista bilbåten till Halmstad

Den sista bilbåten från Tyskland med fabriksnya bilar lägger till vid kajen i Halmstad hamn. Därefter blir det tomt i hamnen på ett bra tag i väntan på att bilfabrikerna i Europa kommit i gång.

Corona-krisen fortsätter att påverka bilbranschen. Anders Madsen, operativ chef för PDI Sverige (pre delivery inspection) på Axess Logistics är dyster.
– Normalt sett tar vi emot 30 000–33 000 bilar i Sverige per månad. Efter sista båten blir det inga fler anlöp. Hela den verksamheten avstannar, säger Madsen.

På import- och exporthamnen i Wallhamn på Tjörn, som årligen tar emot 65 000 fabriksnya bilar, är verksamheten mindre än normalt.


– Nästan hälften av personalen i bilverksamheten är permitterad, men fartygen fortsätter komma, bland annat för att det inte är rena bilbåtar utan är fartyg som även fraktar roro-gods, säger Torbjörn Wedebrand, vd på Wallhamn.
Verksamheten för Wallhamns PDI-anläggning har avmattats rejält i april efter att ha varit full fart till och med mars månad. När bilförsäljningen hos återförsäljarna minskat har flödet från Wallhamn halverats jämfört med ett normalflöde.

En normal vecka lägger 2-3 båtar till i hamnarna Södertälje, Malmö/Köpenhamn, Halmstad och Göteborg. Det är hamnens personal som kör av bilarna från båtarna innan bilarna genomgår PDI eller transporteras till återförsäljarna.
Copenhagen/Malmö hamn (CMP) varslade nyligen halva sin arbetsstyrka. Axess Logistics har permitterat 80 procent av sin personal.

Bilfabrikerna i Europa startar igen – när är verksamheten på Axess i gång som vanligt?
– Flera fabriker har startat, men de börjar producera med låg takt för att få kontroll på att materialflödet fungerar. Problemet för fabrikerna är att de måste ha alla delar från underleverantörerna. Det finns kanske 100 000 artiklar på en bil. Det räcker med att exempelvis en baksida på en sidospegel inte kommer från leverantören för att bilen inte ska bli färdig, säger Anders Madsen.
Det innebär att många fabriker startar sin verksamhet på halvfart.

 Från att bilarna är producerade tar det flera veckor innan de kommer till Sverige, varför tar det så lång tid?
– Man måste ha ekonomi även i sjöfarten. Man kan inte köra en bilbåt med bara 50 bilar. Det måste vara 700–800 bilar för att det ska löna sig att lasta fartyget, säger Madsen.
Mellan en och tre dagar efter att sista bilbåten kommit avstannar Axess Logistics arbete med PDI, men annat jobb tillkommer. I hamnarna runt Sverige lagerhålls bilar från generalagenterna och en del beställningar som kommer in inkluderar påbyggnationer före transport.
Om sedan bilproduktionen kommer igång kräver det förstås att återförsäljarna fått sålt bilar. De senaste veckorna har orderingången sett bekymmersam ut.

Torbjörn Wedebrand på Wallhamn är även ordförande för Svenska hamnar.
Hur har hamnarna påverkats av corona-krisen?
– Det är främst en nedgång i passagerartrafiken, men nu börjar vi även se en nedgång på den internationella trailertrafiken, som också är viktig för bilbranschen eftersom det innehåller många komponenter till bilindustrin som behövs nu när bilfabrikerna öppnar upp, säger Torbjörn Wedebrand.
– Vi kan nog förbereda oss på en ganska lugn sommar och hoppas på att fordonsindustrin därefter orkar komma igång och att bilkunderna kommer tillbaka till återförsäljarna, säger Torbjörn Wedebrand.

Text Maria Eriksson / Foto Maria Eriksson & Wallhamn

Läs mer Hyrbilar magasineras

Läs Nu smygöppnar fabrikerna

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar