Halverad bilförsäljning, 30 procent färre skadeärenden hos försäkringsbolagen, 2 500 korttidspermitterade och 54 personer varslade från bilverkstäderna under en däcksäsong som börjar rinna ut … det är tuffa tider – men inte nattsvart. Lagerbilar säljs och begagnathandeln rullar på hyggligt, även om priserna har störtdykt. Coronakrisen verkar också slå väldigt lokalt.

Klaus Silvenius
I mitten av mars började de negativa effekterna av pandemin att märkas tydligt. I dag har halverats, Efter vad Motorbranschen erfarit är orderingången på nybilssidan i dag halverad, vilket kommer att märkas i registreringsstatistiken om ett par tre månader. Det är i så fall helt i linje med sällanköpshandeln totalt.
– Det är pressat, men väldigt stora skillnader lokalt, säger MRF:s bilhandelsansvarige Klaus Silfvenius.
Upplands Motor korttidspermitterade alla personal till 40 procent redan i mars.
– Det är tuffa tider för alla. Verkstadssidan är fortfarande okej men försäljningen är halverad och den fortsätter att gå ner, säger vd:n Kent Jonsson.
Hur länge kan ni hålla ut?
– Året ut i alla fall, men det måste börja vända mot slutet av året. Jag

Kent Jonsson.
Foto: Lars Pehrson
hoppas att det bottnar under kvartal tre och sedan förbättras så sakteliga. Jag tippar att servicesidan och begagnat kommer i gång före nybilsförsäljningen, säger Kent Jonsson.
Begagnathandeln, där tiden mellan leverans och order är kortast, är lättast att mäta och den del av bilhandeln som lider minst. Men även den faller.
Under vecka 13, i slutet av mars, minskade privatpersoners köp av begagnade bilar från bilhandeln med 29 procent jämfört med motsvarande vecka föregående år, enligt Vroom som analyserat leveranser av bilar mellan 7 och 60 månader gamla.
Av deras statistik framgår också att försäljningen minskat successivt. Nedgången vecka 13 var 9 procent lägre om man jämför med vecka 12, som i sin tur minskade med 10 procent jämfört med vecka 11.
Försäljningen av dessa bilar bilhandel till bilhandel minskade med 27 procent jämfört med samma tid föregående år. Mycket tyder på att stora rena begagnathandlare är försiktigare med att bygga på lagren.
Vroom kommer nu under coronakrisen med begagnatstatistik regelbundet i nyhetsbrev http://web.vroom.nu/mynewsdesk/#/

Tappet för försäljningen av begagnat i mars fick även priserna att störtdyka. Mellan januari och mars föll priserna med tolv procent och nådde den lägsta nivån på ett år, enligt ny statistik från Kvdbil.
Påfallande är att det i begbilshandeln inte syns någon större skillnad för utvecklingen i Stockholm jämfört med i övriga landet. Det sammanfaller delvis med vår iakttagelse att skillnaderna är väldigt lokala.
Från MRF säger Tommy Letzén:
– Det positiva är att det ändå sker affärer och att så många är benägna att gå digitalt.
Näthandeln upplever några av sina bästa dagar. På Wayke har antalet fordon tillgängliga för köp ökat från 1 000 till hela 18 000 på tre veckor.
– En fjärdedel kan tillhandahållas som rena online-köp, säger vd:n Martin Fransson.
Därmed är det nog läge för många bilhandlare att läsa på distansavtalslagen!
Även Blocket upplever en ökad trafik,
– Sökningen på bilar, framför allt av BMW och Volvo, har ökat med tolv procent jämfört med samma tid förra året. Snabbast säljs enklare bruksbilar, bilar i prisspannet 50 0000–70 000 kronor, säger kommunikationsansvarige Tero Marjamäki.
Den hyresnedsättning som fastighetsägare kan medge och som staten betalar hälften av, den kan bilhandlare och reservdelsbutiker som hyr sina lokaler komma i åtnjutande av, dock inte rena verkstäder. Det statliga stödet ges framför allt till sällanköpshandeln, hotell, restauranger och några branscher till.
/Ing-Cathrin Nilsson
Kommentera