”Vi ställde om till digitalt”

Att vara digital blir allt viktigare, särskilt under pandemin. Ett exempel på några som ställde om, vars tankesätt kan appliceras även på verkstäder och bilhandlare, är Alesco, som säljer utrustning för verkstäder.

 

Hallå där, Camilla Hellohf, marknadschef på Alesco. Vilka är ni och vad gör ni?
– Vi har i över 20 års tid utvecklat och sålt induktionsvärmare, med målet att ersätta den öppna lågan i mekaniska verkstäder och därigenom skapa säkrare arbetsmiljö och mer effektiva arbetssätt. Våra kunder sträcker sig från små fordonsverkstäder till stora globala industrivarumärken inom produktion och underhåll.

Ni har nyligen lanserat en ny webbplats, berätta!
– Hela vårt koncept och upplägg med fysiska mässor och kundbesök har kullkastats helt i och med pandemin. Inga mässor blir av, vi själva är förhindrade att resa, och våra distributörer runt om i världen som vi förlitat oss på inom försäljning kan inte besöka sina kunder och därmed heller inte sälja. Framtiden såg minst sagt dyster ut och vi insåg att vi måste göra något. Lösningen blev att ställa om från fysisk närvaro till digital. Vi har satt upp en webbutik, riktad mot slutkunder, till en början på engelska och snart tillgänglig på svenska. Vi har också byggt upp en foto/filmstudio där vi digitalt visar hur våra produkter fungerar, via videosamtal tillsammans med en av våra produktspecialister. Vårt mål är att man trots restriktioner och reseförbud ska kunna få en uppfattning om våra induktionsvärmare och hur de fungerar.

Är det viktigt att finnas digitalt i dag?
– För verksamheter som bygger på relationsbaserad försäljning och produkter som inte säljs ur katalog tror vi att det är oerhört viktigt med personlig, digital närvaro och enkel tillgång till produkterna som säljs. Vår verksamhet har baserats på fysisk närvaro hos våra kunder runt om i världen och på mässor. De möjligheterna är stängda, och ingen vet hur världen ser ut när vi kommer ur det här. Många företag kommer inte att klara sig igenom pandemin, och vår digitala satsning är ett sätt för oss att tala om för marknaden att vi står stadigt, fortfarande finns här och anpassar oss till världsläget.

Camilla Hellohf.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *