Retro 1912: ”Sprit-automobilen snart en verklighet”

Det var nära att Sverige blev världsledande när det gäller etanoldrivna bilar. I december 1912 rapporterade pressen att  första fordonet var nära en presentation. 

I början av 1910-talet hade bilen börjat slå igenom i Sverige. Men det fanns fortfarande en rad olika drivmedel, man använde både fotogen, el, bensin och till och med ånga.
I december 1912 verkade det till och med som om sprit skulle kunna bli ett typiskt svenskt drivmedel. 

Tidningen Svenska Dagbladet publicerade en artikel med rubriken: ”Sprit-automobilen snart en verklighet. De första kunna väntas inom närmaste veckorna”.
I artikeln skrevs om en satsning som företaget Reymersholmsbolaget gjort. Det hade ensamrätt på sulfitsprit, en alkohol som producerades av biprodukter vid pappersfabriker. 

Tidningen rapporterar om idén att ersätta landets bensin med sulfitsprit:
”Genom ett sådant byte skulle ju icke blott vinnas våra gators befrielse från den särskildt sommartiden så besvärande bensinstanken, utan den svenska sulfitspriten skulle få en välbehöflig utvidning av sitt afsättningsområde.”

Enligt artikeln så hade företagets direktör förgäves försökt få de stora utländska biljättarna att tillverka en motor för spritdrift. När det inte fungerade kontaktade han ”Södertäljefabriken”, bil- och järnvägsvagnstillverkaren Vabis, som började experimentera.
”Och om intet oväntadt inträffar, torde de första spritautomobilerna bli synliga på Stockholms gator redan om en eller annan vecka.”

Enligt spritbolagets entusiastiske direktör, Nils Mathiasson, så hade man till och med en ”apparat” på gång som ”med lätthet låter anbringa sig på hvilken bensinmotor som helst”.
Planen var att producera en handfull bilar med spritmotorer för att sedan genomföra lite lobbying hos hälsovårdsmyndigherna för att visa ”hvilka fördelar det skulle innebära om de allt talrikare automobilerna hindrades från att förgifta gatorna med sina illaluktande bensinångor.”

Tyvärr blev Sverige aldrig någon tidig stormakt i etanolbilsbranschen.
Det är oklart om projektet lades ner på grund av misslyckade experiment eller om det hamnade i skymundan för sammanslagningen av de båda företagen Scania och Vabis som just då höll på för fullt. 

/Mikael Jägerbrand

 

 

Läs Ferrari gör vinst på över en miljard euros

Läs om astronauternas nya färdmedel Tesla Model X

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *