Proaktivt i coronatider: Facetajmar bilköpet

På Bråviken Bil i Norrköping har Peugeot- och Opel-återförsäljaren mycket att göra mitt i corona-krisen. Tack vare innovativa idéer försöker platschefen Robert Erlandsson på bilden ovan och hans personal hålla försäljningstakten uppe. 

– Det viktigaste är att hålla igång aktiviteten, inte sitta still utan dra på sig springskorna, säger Robert Erlandsson. 

Det var när Robert Erlandsson märkte att antalet besökare i bilhallarna började minska och försäljningen sjönk som han reagerade och tänkte att det är bättre att agera offensivt. Tillsammans försökte han ihop med personalen komma på nya sätt att möta sina kunder.
– Vi började med en strategi som gick ut på att sälja så många begagnade bilar som vi kunde. Vi ville säkra upp likviditet för att vara förberedda för om det ekonomiska läget skulle bli värre, säger han.

För att få sålt bilarna sänktes priserna, men samtidigt kunde Bråviken Bil byta in bilar till lägre priser, vilket gjorde att de på så sätt utnyttjade prisfluktuationerna som uppstod i virus-spåret.
– Genom att sälja våra begagnade bilar kunde vi behålla våra kunder och skapa aktivitet i bilhallen. Bättre att sälja en bil i dag som ska gå ner i värde än att binda likviditet och ända behöva gå ner i pris, säger Robert Erlandsson.
– Vi har också börjat med att sälja bilar genom att köparen pratar med försäljaren på telefon samtidigt som försäljaren går runt och filmar bilen och visar det som kunden vill se. De startar bilen och hör hur det låter och hur instrumentpanelen ser ut, säger Robert Erlandsson. 

Peugeots generalagent KW Bruun har, liksom många andra generalagenter, lagt fram handlingsplaner till sina återförsäljare med extra provision per kundsåld bil, erbjudanden för eftermarknaden, extra marknadsföring och ett par betalningsfria månader för befintliga kunder. Den åtgärd som Robert Erlandsson tycker ger störst hjälp är hämtning av bilar. 

– Hämtning och lämning av bilar är viktigt eftersom kunderna är rädda för att gå ut. Vår egen personal kör bilen till kunden och vi är noggranna med handsprit, säger Robert Erlandsson.

/Maria Eriksson


Säjaren Niklas Rudi i färd med facetajmingen.

Läs Anders Parments krönika ”Det blir inte som vanligt igen”

Läs mer: Stora skillnader på serviceverkstäder i landet

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar