På Svenstigs styr kvinnorna

 

Så här på internationella kvinnodagen uppmärksammar vi en bilförsäljare som drivs i huvudsak av kvinnor. Välkommen till Svenstigs bil!

Svenstigs Bil, som startades av en teknik- och frihetsentusiast, bondsonen Wilhelm Svensson som senare bytte namn till Svenstig. Via sonen Bengt har han lämnat över firman till barnbarnen Anna och Karin.

Anna, utbildad arkitekt, axlade ordföranderollen för sex år sedan och gick själv in tillfälligt som vd under ett skifte innan hon hittat en ny extern vd.

– Förutsättningarna för bilhandel förändras så oerhört nu. Själv tycker jag att ordföranderollen passar mig bättre och vi ville ha en vd utifrån som förde in nytt blod, kunde upptäcka nya framkomliga vägar med lite perspektiv på verksamheten, säger hon.

Kandidaterna var flera. Anna valde en kvinna, Mim Andersson.

Så kom det sig att Svenstigs Bil närapå blev ett matriarkat. Sstyrelseordföranden, vd:n och ekonomichefen är kvinnor. Två systrar är huvudägare. Av fem ordinarie styrelseledamöter är tre kvinnor.

Svenstigs Bil är av gammal välskött sort, solitt och grundmurat i sin värdegrund, med bibehållna marknadsandelar och kundnöjdhet. Med rötterna i den småländska myllan och pollinerade i den företagstäta Gnosjöregionen som kryllar av tillverkarande underleverantörer till fordonsindustrin.

Huvudanläggningen ligger i Värnamo, mitt i skogen.

– Jag reagerade på att lönsamheten var för dålig och det var en av anledningarna till att jag sökte en ny extern vd, säger Anna.

Mim Andersson saknade erfarenhet från bilbranschen; hon kom från företagskulturer inom it-, mäss- och mötesvärlden, bland annat som vd för Elmia, Men hon läste sin läxa, dök ner i företagets kultur och tillverkarens strategi och började bygga bron mellan historien och framtiden.

– Det var viktigt att se var branschen och märket var på väg. Ska man lyckas i märkesvärlden måste man jobba tillsammans i hela kedjan från fabrik till återförsäljaren fram till kund. Det är en komplex bransch med jättesmå marginaler och jag försöker se till vad såväl tillverkarna som medarbetarna och kunderna efterfrågar.

– Annas engagemang gör att jag både vill och kan ta företaget vidare utifrån min tidigare kunskap och erfarenhet. Och naturligtvis finns det mycket i familjeföretagets traditioner att ta tillvara och bygga vidare på.

Topptrion på Svenstigs, fr v vd:n Mim Andersson, ekonomichefen Charlott Lilja och styrelseordföranden Anna Svenstig.

 

Mim tar med sig sina erfarenheter från it-världen till bilbranschens digitaliseringsresa.

– Många nya kompetenser kommer att behövas, kanske en digital leveransexpert. Och kommer inte kunderna till hallarna får vi komma till dem.

Hon blev handplockad till bilbranschen, till ett anrikt företag, med person- och lastbil i samma bolag, fyra anläggningar och ett starkt samhälls- och skolengagemang. Häromåret expanderade Svenstigs utanför Småland till Halland och Halmstad där Audi-anläggningen blev den första i Sverige med virtual reality (VR) i hallen.

Närheten till kunderna är viktig, inte minst på den tunga sidan.

– Vi har skapat goda kundrelationer, har flera kunder vars farfäder köpte bil av min farfar. I det avseendet är det en fördel att vara liten, vi känner kunderna, säger Anna Svenstig.

Företagskulturen påverkas av kvinnligt ledarskap, tror Anna och Mim.

– Jag skulle nog säga att det är mer öppet och inbjudande, men om det sedan har med kön eller person att göra törs jag inte säga. Mångfalden främjar i alla händelser en öppen och delaktig kultur. Hur som helst verkar kvinnostyret varit bra tajmat och matchningen mellan ledarna god.

– Vi har en spännande resa framför oss, säger Mim.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Max Alm Norell

 

Svenstigs Bil

Grundat: 1929 av Wilhelm Svensson.
Ägare: Karin och Anna Svenstig, med pappan Bengt Svenstig som minoritetsägare.
Medarbetare: Cirka 150 personer.
Märken: VW person- och transportbilar, Skoda, Audi och Scania (lastbil och personbil i samma bolag).
Anläggningar: Värnamo, Gislaved, Halmstad och Smålandsstenar. Skadecenter med lack, däck och glas, rekondverkstad samt EuropCar biluthyrning.
Omsätter: Drygt 800 miljoner.

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *