I Motorbranschen i juni

Nummer 6-7 av Motorbranschen distribueras vecka 24 med extra ljus på husbilsbranschen. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration så får du ditt eget exemplar i brevlådan! Här är smakprover ur innehållet:

Husbilsfeber
I husbilsgenren råder ingen kris – tvärtom, trycket är hårt. Vi tar pulsen på branschen, skatten och efterfrågan och träffar flera företag som satsar hårt, både återförsäljare och verkstäder. (Och vi har träffat Sveriges enda säljare av en sydkoreansk båthusvagn.)
Boat van

Så mår verkstäderna!
Färska siffror belyser hur service- och skadeverkstäderna har påverkats av coronakrisen. Omsättningen, likviditeten, varslen, sjuktalen, kundkontakterna.

Minskade marginaler
Av årets GA-enkät framgår tydligt att den växande privatleasingmarknaden lönsamheten negativt. Marginalerna är så låga att de är svåra att leva på. Läs vad branschföreträdare säger!

Kritik mot regresser
Skjuter försäkringsbolag över kostnader på branschen som de själva skulle ta? Det anser MRF:s jurist. Två företag berättar om krav – som tystnat sedan ärendena drivits till högre nivå.

Mr Husbil
Så skulle han kunna benämnas, åtminstone med tillägger husvagn. En sådan byggde han själv redan som tonåring, uppväxt som han är i husvagnsmeckat Tenhult. I dag säljare på en sprillans ny anläggning med inriktning på fritidsfordon.
Porträtt Ronny Johansson

Lösningen
Återförsäljaren hade expanderat men ville växa ytterligare. När coronakrisen kom rivstartade de funderingarna på att sälja husbilar – och ångrar sig inte.

Bygger helt eget system
Läs om bilföretaget som lägger två miljoner per år på att bygga ett helt eget komplett digitalt datasystem och har en it-avdelning med sju medarbetare.

All time high
Ja, mitt i krisen kan en verkstadschef berätta om den bästa våren någonsin tidigare. Och han hyser tillförsikt om att sommaren ska fortsätta lika bra.
Porträtt Kim van der Star

Stora som krympt, små som vuxit
Nog har det skett en väldig förskjutning bland varumärkena på den svenska marknaden under 2000-talet. Vad är bäst, att satsa på ett enda märke och bli bra på det eller fördela riskerna mellan flera små märken? Läs hur återförsäljare resonerar!

… och än slank de ner i diket
Vår verkstadsexpert har fått en fråga efter en sanslös incident då handbromsen på en kundbil låste sig under provkörning. Färden hamnade i diket och bilägaren kräver att verkstaden ska slanta upp för skadorna.

Fifflet som sprack
Osund är ordet om den konkurrens som en svensk man utsatte branschen för när han fick ett femtiotal kunder att hyrköpa italienska husbilar – och sedan genomföra affärerna när fordonen var begagnade för att komma undan moms. Men lagens arm nådde fram.

Tävla och vinn!
I juninumret lottar vi ut en vaxduk med nytt retromönster med gamla jänkare från Österlen Textil.

 Läs också om …
… agentavtalen
… arbetstagarnas år
… fjolårets många återkallelser
… coola prylar
… nya bilmodeller i spännvidd
… hur pandemin påverkar arbetet
… ett energipolitiskt tyckande
… årets slimmade GA-vimmel
… event som är inställda och inte
… expertsvar på läsarfrågor
… folk på nya jobb
… och vad som händer runt om i Sverige

Vad vill du läsa i Motorbranschen? Tipsa oss gärna!

 

Läs om Motorcykeln som är skapad med 3d-skrivare

Läs Här finns hungriga jobbsökande

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar