Hur funkar Mercedes agentmodell?

Drygt ett halvår sedan Mercedes-Benz införde en agentmodell för sina återförsäljare för personbilar. En delvis kaotisk tid. Marknadsandelen har ökat en del, fast lönsamt för agenterna? Sådär, tycks det. I Motorbranschens februarinummer skriver vi mer om erfarenheterna. Här är för- och nackdelar som vår reporter Maria Eriksson vaskat fram:

Några fördelar
o Fast pris – ingen internkonkurrens mellan kollegor.
o Systemstödet Poseidon gör tydliga och snygga offerter med bra uppföljningsmöjligheter.
o Inget kapitalkrav för nybilsaffären.
o Ingen risk om en nybil står länge i lager.
o Större lager – alla agenter kan plocka lagerbilar hos varandra, vilket ökar lagret och minskar leveranstiderna.
o Risken för agenterna är minimal – Mercedes äger demonstrationsbilar, lagerbilar och inbytesbilar plus att det finns ett riskskydd om agenten tappar i försäljning.
o Mer tid att jobba med kundrelationer och bygga varumärke.

Några nackdelar
o Administrationskostnaderna har ökat.
o Krångligt med två olika system för personbilar och transportbilar.
o Entreprenörsandan lite vingklippt – all marknadsföring och priskampanjer sköts av generalagenten.
o Trångt på parkeringarna – demonstrationsbilarna får inte användas av säljarna, vilket gör att agenterna får beställa förmånsbilar till säljarna.
o Systemstödet borde ha testats bättre innan det kördes skarpt.

 /Foto Anna Rehnberg

 

Läs om nya versionerna av id-4

Läs om minneskortet som kan stoppa Tesla

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar