Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF. 08-701 63 14

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Vissa vibrationer måste kunden svälja

Fråga:

Vi sålde i våras en begagnad bil till en kund som använder den i tjänsten och kör rätt mycket. Efter ett par veckor kom han in och klagade på små vibrationer. Vi tog in bilen och felsökte, balanserade om däcken och gjorde diverse kontroller varvid vi bedömde bilen som felfri.

Efter ytterligare någon vecka kom kunden in igen och menade att vi inte löst problemet varvid jag själv åkte med honom. Jag kunde känna mycket små vibrationer som jag inte skulle ha upptäckt om han inte påtalat dem. Först trodde jag att det var vägen, men när kunden släppte gasen halvt försvann vibrationerna helt och när han lät motorn driva fanns de där.

Eftersom vi inte vågade ge oss på att hitta felet själva lämnade vi in bilen till en kollega som är auktoriserad för märket. Jag åkte dit själv med bilen, visade upp den och demonstrerade fenomenet.

Vid en andra provkörning med en av deras bästa tekniker fick jag svaret att detta är en produktegenskap i bilens fyrhjulsdrift, en vibration som inte går att få bort.

Jag bad kunden komma och hämta bilen samtidigt som jag framförde den information jag fått av teknikern. Kunden kunde inte acceptera det, vi hade ju tagit in bilen för att åtgärda den, vilket han såg som ett bevis på att det är fel på bilen. Så han krävde att vi antingen åtgärdar bilen eller häver köpet. Vad gör vi?
Tack på förhand, Adam

Svar:

Egentligen är ditt ärende rätt enkelt och jag måste berömma er för ert agerande. Ni blev osäkra, säkerställde att anmärkningen kunde reproduceras av er själva och tog sedan hjälp av utomstående med djup kompetens om produkten i fråga, helt rätt! Ni har därmed en oberoende fackman som kan tala om hur det ligger till.

Rent juridiskt föreligger inget fel utan kunden klagar på en produktegenskap. Den kan han inte reklamera, han har alltså ingen rätt att varken kräva reparation eller hävning.

Det jag kan rekommendera är att erbjuda er att köpa tillbaka bilen till marknadsmässigt inköpspris och erbjuda en annan bil så kan ni minimera eventuell badwill.
Klaus Silfvenius

Läs fler bilhandelsfrågor Missade garanti-åtgärd

Vem ska betala för lånebil och bärgning?

Tillbaka