Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF. 08-701 63 14

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Har åkaren rätt till stilleståndsersättning?

Fråga:

Vi har inför en försäljning av en begagnad lastbil utfört en renovering och ombyggnad. Tyvärr blev ombyggnationen inte helt bra; delar av funktionerna i hydrauliken fungerade inte som tänkt. Kunden nyttjade dock bilen en tid och återkom sedan och lämnade in den samtidigt som han kom med anmärkningen.

Eftersom verkstaden var tvungen att beställa delar blev bilen stående ett par dagar innan vi kunde åtgärda felet, men tre dagar senare var den klar och fungerade felfritt.

Tre veckor senare kom ett krav från kunden på ersättning för stilleståndskostnader och utebliven intäkt.

Måste vi ersätta honom?

Hälsningar Jonas

Svar:

Det här är ett spännande ärende! Om jag förstår dig rätt så rör det en affär mellan två näringsidkare, vilket gör att den är svårare för mig att bedöma då köplagen, som gäller vid affär mellan näringsidkare, är dispositiv/kan avtalas bort. Så allt beror på vilka villkor och överenskommelser som gjorts.

Har några leveransvillkor lämnats och det kan styrkas, exempelvis på köpekontraktets baksida, eller gjorts klart för kunden i samband med köpet, bedöms kunden ha fått ta del av dem. Om MRF:s leveransvillkor använts så begränsas köparens rätt enligt ansvarsbegränsningen: 

”Säljarens samtliga skyldigheter för leveransförsening och fel är reglerade enligt vad ovan angivits. Köparen har således inte rätt till ersättning för personskada, förmögenhetsskada eller skada på annan egendom än fordonet.”

Har andra villkor avtalats måste de förstås beaktas. Om inga villkor har använts gäller köplagen och då kan kunden begära ersättning. I köprättslig mening är detta att bedöma som en försenad leverans av en fullgod produkt, då gäller 27§ skadestånd i köplagen; ”Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.”

Som avslutning vill jag därför uppmana alla att säkerställa att ni använder riktiga köpeavtal, leveransvillkor och reparationsvillkor, både för tunga sidan liksom för person- och transportbilsverksamheten.

Klaus Silfvenius

Läs fler bilhandelsfrågor Missade garanti-åtgärd

Vem ska betala för lånebil och bärgning?

Tillbaka