Ingen Opelhandlare har hittills velat uttala sig offentligt om frontalkrocken med den nya generalagenten KW Bruun i Danmark. Men nu tar Holmgrens Bils vd Göran Sandberg tagit bladet från munnen. KW Bruun har avböjt att bemöta kritiken.
I lördags, 1 december, övertogs Opel Sverige av danska importören KW Bruun. Övertagandet skakar om hela återförsäljarnätet med nya kommersiella affärsvillkor och ett avtal för lagerfinansiering som så gott som alla återförsäljare vägrar att skriva på.
– Vi kan inte skriva under avtalet. Då knäcker vi oss, säger Holmgrens Bils vd Göran Strandberg.
Göran Strandberg är en av de första Opel-handlarna som väljer att öppet gå ut och kritisera det sätt som KW Bruun hanterar avtalsfrågorna mellan Opel Sverige och återförsäljarna på. Enligt Strandberg är Opelnätverket på väg in i samma situation som Peugeot-nätet befann sig i och som Motorbranschen vid flera tillfällen haft anledning att skriva om.
Bakgrunden är att KW Bruun tog över ägandeskapet av Opel Sverige, som redan är generalagent för Peugeot i Sverige, från och med i lördags den 1 december. KW Bruun har samtidigt sagt upp avtalet med finansbolaget GMAC.
Tillsammans med Hedin Bil representerar Holmgrens Bil Opel i de tio största svenska städerna.
– Opelnätverket är enat i kritiken mot KW Bruun och varken vi eller Hedin kan acceptera det avtal som KW Bruun presenterar för oss. Det går inte att göra affären lönsam med de villkoren, säger Göran Strandberg.
I och med att Opel Sverige övergick till KW Bruun sades avtalet upp, men det finns en två år lång uppsägningstid, vilket innebär att avtalet löper till våren 2020. I avtalet finns den kommersiella policyn som återförsäljarföreningen försöker förhandla om i nuläget, även om KW Bruun enligt uppgift har meddelat att det inte är förhandlingsbart.
Till det kommer avtalet för lagerfinansieringen. Det tidigare avtalet mellan Opel Sverige och förra finansbolaget GMAC ska ersättas med ett nytt med Jyske bank. Enligt det ska lagerbilarna inte ägas av finansbolaget, utan återförsäljarna har att välja på att köpa bilarna eller skicka tillbaka dem till Opel Sverige.
– Avtalet om lagerfinansieringen kan vi inte skriva under. Det är en synnerligen allvarlig situation. Om varken vi eller Hedin Bil anser att villkoren är hållbara kommer vi inte att kunna sälja några bilar. Då får ägarna Groupe PSA svårt att nå sin målsättning i Sverige, säger Göran Strandberg.
Han är noga med att poängtera att det finns delar av bilaffären som fungerar. Det är också lätt att se att företrädarna för KW Bruun är uppskattade av ägarna, eftersom vd:n Tobias Pettersson har ökat Peugeots volym och hoppas göra detsamma med Opels.
– Jag har full förståelse och håller med om vikten av effektivisering och en sänkning av kostnader, men i en period av förändring är det viktigt att kroka arm och göra saker tillsammans. Vi har elva olika märken och ett antal generalagenter och generellt är det förståelse som gäller, säger Strandberg.
– Det är klart att vi måste leva med mindre marginaler, bli bättre på att bemöta kunder och få ner fasta kostnader. Det normala vore att åstadkomma det här tillsammans, men KW Bruun väljer att trycka villkor och förändringar in i handlarledet på ett sätt som gör det svårt att räkna hem affären i ett icke existerande samarbetsklimat.
Strandberg menar att KW Bruun skruvar villkor utan att förhandla och agerar på ett sätt som leder till konflikt i alla led. Det gnisslar i samarbetet när allt mer pengar tas bort i systemet. Enligt Strandberg får handlarna i dag inte bara för lite betalt för vissa jobb, utan får till och med betala för att få utföra jobbet.
– När andra tillverkare väljer att subventionera den typen av affärer som privatleasing står PSA utanför. KW Bruun försöker ta fram konkurrenskraftiga erbjudanden genom att pressa bilmarginalen men också eftermarknadsmarginalen genom att subventionera finansieringen av privatleasingen. Det är nog inte alla handlare som förstått det ännu, men konsekvensen blir att vi får betala för att serva en privatleasingbil. De börjar komma in i verkstäderna nu och då blir en hel del av verkstadsarbetet olönsamt.
Vad innebär det i kostnader?
– När vi tittar i våra kalkyler kan vi se att en bil ger ett nettobidrag på 500 kronor. Om du tar bort 30 procent av intäkten och har kvar produktionskostnaden så får du en kostnad på 1 500 till 2 000 kronor per bil som du inte får täckning för. Det gäller Peugeot-affären och eftersom KW Bruun har kopierat Peugeots kommersiella policy till att gälla även för Opel, gäller det Opel också.
Göran Strandberg var nyligen på ett möte med Opel-ledningen och PSA inför deras övertagande, där det var tydliga budskap om vikten att sänka de fasta kostnaderna men också vikten av lönsamma handlare. Färre glaspalats och fler pop-ups och kiosker och verksamhet nära kunderna.
Skillnaderna mot KW Bruuns avtal ledde till att Göran Strandberg nyligen ordnade ett möte med Opel-ledningen som i sin tur ledde till ett möte med Interdan (KW Bruuns moderbolag) och Opel-ledningen. Slutsatsen var att man från Opels sida stod bakom de avtal som KW Bruun tagit fram.
– Det som sades på mötet med Opel och PSA gällde tydligen inte Sverige och Danmark, säger Strandberg.
Ska ni behålla Opel inom Holmgrens?
– Vi utvärderar alternativen. Min marginal på Peugeot är hälften mot våra andra jämförbara märken. Det är inte så att det är väsentligt lägre kostnader för att leverera en Peugeot. Den måste bära sin del av intjäningen för att klara kostnaderna. Detsamma gäller numera Opel. Det är mitt jobb att bedöma om det är där vi ska lägga våra resurser.
Vad händer nu?
– Återförsäljarföreningen har anlitat en jurist som sköter förhandlingarna med KW Bruun. Samtidigt försöker KW Bruun pressa handlarna att skriva på, bland annat genom rena hot. KW Bruun hävdar att många redan skrivit på och om man inte skriver på inom tre dagar så får man inte sälja Opel.
De Opelbilar som står runt om hos återförsäljarna är ägda av finansbolaget GMAC. Avtalet med GMAC sades upp i måndags, 3:e december, på måndagen, med tre månaders uppsägningstid. Under den tiden kommer sannolikt återförsäljarna försöka sälja bilarna.
Motorbranschen erfar att flera Peugeothandlare har en soliditet under 20 procent och några är konkursmässiga efter att ha förbrukat sitt egna kapital. Fler konkurser är alltså troligtvis att vänta.
– Jag vet flera befintliga Opelhandlare som vill sälja sina verksamheter. Det är som hela havet stormar. Jag anser att alla som ger sig in i en relation med KW Bruun bör förbereda sig på en tuff resa.
– Det är märkligt att PSA står bakom KW Bruuns agerande och inte inser att de inte kan ha den här typen av representation på den svenska marknaden. Ingen kommer att vilja sälja deras produkter. Dessutom skapar det en badwill runt PSA. Jag frågar mig om någon kommer att vilja representera Opel, just nu ser det dystert ut, säger Göran Strandberg.
Text Maria Eriksson
Ni skrev i december om kriget mellan kvb och Opels åf. Min fråga hur är det nu i maj månad?
Vi erfar att det fortfarande är infekterat. En del av den info vi har är källskyddad och jag kan inte i dag gå ut med detaljer. Men i juninumret kommer vi med en uppföljning utifrån vad parterna vill gå ut med offentligt.
/Ing-Cathrin Nilsson, chefredaktör