Nyheter | 2020-04-01

Några verkstäder knäar, andra blomstrar

Många Stockholmsverkstäder lider svårt av coronapandemins biverkningar, medan det inte märks någon skillnad alls på många håll på landsorten. Den spaningen har MRF:s servicemarknadsansvarige Joachim Due-Boje gjort. Han också sprungit på många kreativa idéer som fötts ur krisen.

I Stockholm är det tunnsått på verkstäderna. Många stockholmare jobbar hemifrån och avbokar eller skjuter på verkstadsbesöken. Och taxiföretagen, som annars är frekventa kunder, har det väldigt svårt.
– Hjulskiftena har inte kommit i gång och en reservdelsbrist börjar märkas inom vissa märkessfärer, säger Joachim Due-Boje.

Från andra delar av landet får han helt andra signaler.
– I Västra Götaland och Göteborg tycks det rulla på som vanligt, till och med bättre på flera håll. Det är bra beläggning, hjulskiften pågår för fullt, personalen är på plats och flera jag har talat med har fortfarande två veckors bokningar framåt. Samma sk i övre Norrland.

En osäkerhet ruvar dock. Inhyrd och extra personal får sluta. Speciellt i Storstockholm sägs provanställda upp på 30 dagar och erbjuds inte tillsvidareanställningar. Några verkstäder har skurit ner öppettiderna och korttidspermitterat. 30-procentiga permitteringar diskuteras med facket.
– Men bland dem som har det tuffast tycks också en ny kreativitet väckas. Verkstäder berättar om innovativa medarbetaridéer för merförsäljning och hur man jobbar gränslöst och hjälper varandra.

Hämta- och lämna-servicen har tagit fart ordentligt. Och kunderna ställer nya krav!
– De vill köra in bilarna själva, hålla rutorna öppna och det har aldrig varit viktigare med ratt-, sitt- och växelspaksskydd. Det märks också att swish-betalningar och mejlade fakturor ökar, Volvo har ju sin Carpay-app, säger Joachim Due-Boje.

När det gäller en föraning om reservdelsbrist tycks den än så länge främst röra asiatiska märken. Månne kommer den effekten med fördröjd verkan efter coronautbrotten.
Joachim Due-Boje tipsar:
– Glöm inte att informera kunderna redan i dag och reservera er för att reservdelar kan komma att bli fördröjda och reparationerna därför dra ut på tiden!

/Ing-Cathrin Nilsson

Läs Anders Parments krönika “Det blir inte som vanligt igen”

Läs mer Bråviken Bil har börjat med nya innovativa säljgrepp

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar