Fyra personer stängs in i en VW Up! som parkerats i en bilsalong. Den som klarar att sitta kvar längst vinner bilen. Det är handlingen i dokusåpan ”Nella Macchina” som lockade miljontals tittare i Schweiz.
Tävlingen ”Nella Macchina” (ungefär ”i bilen”) blev en oväntad jättesuccé för bilfirman Amag i Lugano i södra Schweiz. Programmet sändes via Facebook och lockade mer än en tredjedel av alla nätanvändare i landet. Fyra personer valdes ut av 400 sökande och stängdes in i en Volkswagen Up! som stod parkerad i Amags lokaler.
De fyra deltagarna fick ta en kort toapaus ungefär varannan timme, de fick också lämna bilen för att spela in små korta ”bekännelser” för tittarna. Alla deltagarna undersöktes också av läkare varje dag.
Varje morgon blev det extra trångt i bilen när en programledare från radiostation 3i hoppade in och direktsände. Efter sex dagar röstade radiostationens lyssnare fram en vinnare.
Eftersom programmet blev en sån succé så är det nu klart att det kommer tillbaka, den här gången som ett tv-program i den italienskspråkiga tv-kanalen Teleticino.
Bli inte förvånad om programmet också dyker upp här i landet, företaget som skapat tv-konceptet var nyligen i Cannes för att exportera bil-tv-succén.
Text Mikael Jägerbrand
Kommentera