Hemskickad personal, avbokade verkstadstider men också möjlighet att lägga mer tid per kund och erbjuda extra omtanke som hämtning av bilar till service. På bilden ovan står Clas Månsson i en tom bilhall. Vår reporter Maria Eriksson har gjort en snabbenkät i landet.
CLAS MÅNSSON, VD BILMÅNSSON
Effekterna av corona-viruset hos BilMånsson i Halmstad är både bekymrande och utmanande.
Hur går det, Clas Månsson, det verkar tomt i hallen?
– Ja, det är väldigt få kunder, men de som kommer in köper bil. Vi hade lanseringen av nya Ford Kuga förra helgen. Kanske inte bästa tajmingen, men det kom en hel del folk och vi sålde fyra bilar. Fast det är klart att jag ser med stor oro på det som händer, även om jag försöker vara optimistisk.
Hur ser hälsoläget ut hos er, har du många sjuka medarbetare?
– Vi har informerat personalen om vad som gäller och sedan har jag själv gått runt och pratat med alla. Vi erbjöd alla som hade minsta symptom på förkylning att gå hem. Efter de samtalen är runt sex anställda hemma för säkerhets skull.
Hur hanterar ni det på anläggningen?
– Vi försöker anpassa efterfrågan av verkstadstjänster med våra sjukskrivningar så att vi får ihop personal och bokade verkstadstider. Känslan är att vi inte riktigt vet vad som ska komma. Vissa dagar säljer vi riktigt bra. I måndags exempelvis sålde vi sju bilar, varav fyra transportbilar, två nya Ford Kuga och en begagnad.
– Vi försöker också göra saker som vi inte tidigare hade tid med. Vi tar fler egna kontakter med kunderna, både för försäljning och verkstad. Nu har vi ledig tid att hjälpa dem.
– Vi har även hämtat bilar som ska in på service för att underlätta för kunden.
Ford stänger fabriker, vad händer då?
– Som tur är har vi ett ganska stort lager av bilar hemma, sedan är frågan om det är rätt bilar. Det är troligt att vi kommer se längre ledtider på nya bilar.
Reservdelar?
– Vi har inte sett några effekter ännu men det blir säkert konsekvenser i hela ledet.
Begagnat?
– Jag har en känsla av en avmattning även på begagnade bilar och att priserna kommer förändras och sätta sig lite.
Företagsaffärer?
– Vi säljer fortfarande, men häromdagen var det ett företag som valde att vänta med sitt bilköp eftersom de var oroade över om de behövde permittera folk på grund av viruset. Det är viktigt att vi inte får stopp på försäljningen och servicen av transportbilar eftersom de även är viktiga för samhället i stort.
Krispaketet lät bättre än det kändes efter en analys
Vad tycker du om regeringens krispaket?
– Det som händer nu är förödande för framtiden. Det skapar en fruktansvärd broms i ekonomin när allt stannar av. Sammanfattningsvis kan man säga att krispaketet lät bättre än det kändes efter att man hunnit analysera det. Vi hade behövt hjälp med sjukskrivningar nu, inte en utredning och eventuellt ersättning sedan.
– Vi hade varit mer hjälpta om man flyttade upp vagnparken med hjälp av en skrotningspremie så att de bilägare som har riktigt gamla bilar har råd att köpa nyare mer miljövänliga bilar. Det hade varit ett långsiktigt stimulanspaket.
Som chef måste du ha funderat över permitteringar?
– Ja, det har jag. Det är klart att vi måste fundera kring när och om vi måste ta till permitteringar, men i första hand räddades vi av sjukskriven personal ihop med avbokade verkstadstider, i andra hand har vi tusen kunder i däckhotellet som snart ska byta däck och då får vi kanske använda mer av vår egen personal istället för att som vi brukar göra ta in extra folk. Det köper oss tid.
Bekymrade miner vid fikabordet hos BilMånsson där coronakrisen är på allas läppar.

Tommie Wallinder, vd på Berners Bil.
TOMMIE WALLINDER, VD BERNERS BIL
Vilka effekter ser ni?
– Nu i mars så har vi sett en nedgång av kunder i våra hallar och än så länge ett fåtal avbokningar på service. Företagsförsäljningen är inte mer påverkad än privatförsäljningen. Vi har ett fåtal anställda hemma i vanlig influensa och några i hemmakarantän då de har varit ute och rest.
Vilka åtgärder vidtar ni?
– Utökad städning i våra hallar och lokalytor, handsprit vid kaffeautomaterna, kommunicerar på sociala medier vad vi gör, ökad information internt om hygien för att hålla nere smittspridningen.
– Dessutom lånar vi ut elbilar till Destination Östersund som tillsammans med kommunen hjälper personer i riskgrupper eller personer som känner oro för att lämna hemmet på grund av coronaviruset, med hemkörning av varor, artiklar, matvaror och diverse.
Kan det bli aktuellt med permitteringar?
– Inte i nuläget utan vi avvaktar hur det fortsätter framöver.
Håll koll på företagets likviditet dagligen
Ditt tips till kollegerna i branschen?
– Håll koll på företagets likviditet dagligen, ha en bra dialog med din generalagent samt återförsäljarförening!

Anders Ahlberg, vd, Ahlberg Bil.
JOHAN AHLBERG, VD AHLBERG BIL
Ni har lagt ut en manual till kunder och personal på er hemsida, varför?
– Vi vill ge våra kunder och personal så mycket information som vi kan. Vi säger redan i vår värdegrund att vi jobbar med omtanke och engagemang mot varandra, företag, kunder och leverantörer och det är extra viktigt i sådana här tider.
Vad innehåller manualen?
– Regler för hur vi ska agera. Ingen som är sjuk eller har symptom får vara på jobbet. Vi använder skyddsutrustning som ratt-, sitt- och växelspaksskydd. Vi tvättar händerna, tar inte i hand, hostar i armvecket, undviker ögon, näsa och mun. Vi åker inte på tjänsteresor och avbokar externa utbildningar. Kunder som har bokat tid i verkstaden lämnar bilnyckeln i inkastet, betalar med en app och avtalar en hämttid.
Servicemarknaden har mycket att göra
Hur har ni påverkats?
– Servicemarknaden har mycket att göra. Vi har inga stora avhopp men det märks att färre ringer in. För bilförsäljningen är det tuffare. En av våra anläggningar har visserligen sålt vad de brukar sälja, men i de andra anläggningarna är det betydligt lugnare. Det är tomt i hallarna. Generellt sett är det ett jättetapp.
Har den digitala försäljningen ökat?
– Jag vet inte säkert, men jag tror inte att kunderna står i kö oavsett försäljningskanal just nu.
Vad händer nu?
– Flera fabriker har stängt och vi har avstämningsmöten med Volvo. Som tur är har vi ett bra lager bilar, men beträffande reservdelar kan det bli svårare. Jag hoppas på solidaritet så att inte vissa köper på sig allt.
Hur funderar ni kring permitteringar?
– Vi har inte kommit så långt ännu, men det är klart att vi funderar kring frågorna. Vi måste göra en krisplan. Vi gör allt vi kan. Vi har lagt ner extremt mycket pengar på våra duktiga medarbetare och vi vill behålla dem!
– Det här kan ses som ett hack i skivan, frågan är hur djupt och långvarigt det kommer vara. Till dess får vi visa största omtanke och respekt och engagemang och vara rädda om varandra.

Einar Gudmundsson, vd på Rejmes.
EINAR GUDMUNDSSON, VD REJMES
Hur går försäljningen?
– Bilförsäljningen har minskat radikalt, både privat och företag. Verkstäderna är inte påverkade. Vår inställning är att vi kör på.
Vi ämnar inte permittera
Diskuterar ni permitteringar?
– Vi ämnar inte permittera, vi är en ”Lean machine” som det är.
Andra åtgärder?
– Vi har ännu inga sjuka, vi är renliga och tar inte i hand. Säljarna jobbar hårt i vårt CRM-system och ringer och försöker boka enskilda möten.
ANDREAS JONSSON, PLATSCHEF HEDIN BIL
Hur påverkas ni av corona-viruset?
– Det är färre kunder och försäljningen har gått in i en lugn fas, men det säljs fortfarande bilar. Vi har inte riktigt märkt av någon stor minskning ännu även om vi har färre nya kunder. Företagsförsäljningen går ner eftersom företag har annat att prioritera nu än att köpa bilar.
Vilka åtgärder vidtar ni?
– Vi spritar handtag och alla ytor i vår anläggning, arbetar med skydd i verkstäderna, men det gör vi faktiskt i vanliga fall också, men nu är det extra viktigt att gå ut och berätta om försiktighetsåtgärderna. Vi tar inte i hand, men det är inget illa menat.
Hur påverkas ni av att bilfabriker stänger?
– Vi har ett bra lager så att vi klarar oss ett tag.

Anders Rydheimer, kommunikationschef på Bilia.
ANDERS RYDHEIMER, KOMMUNIKATIONSCHEF BILIA
Vilka effekter ser ni?
– Vi är mitt i däckskiftetider så vi har inte många avbokningar, bara några få. Annars är det förstås lite färre affärer som görs nu. Det gäller speciellt tjänstebilar. Företagen har annat att syssla med nu och det finns en oro för vad som ska hända.
Vad gör ni för att underlätta situationen?
– Vi uppmanar kunder och anställda att inte komma hit om de är sjuka, men vi har öppet som vanligt. Aktiviteter är inställda, vi har daglig information till alla anställda, utökad städning. Vi minskar kontakt genom att inte skaka hand, kunder betalar via Bilia car pay och våra servicetekniker använder skyddshandskar och täcker över ratt, golv och säten i bilen.
– Nycklar lämnas i lådan och kunder får tillbaka nyckeln på parkeringsplatsen efter service. Det är också sänkt fraktkostnad vid köp på bilia.se när det gäller reservdelar och biltillbehör.
Vad är viktigt i en sådan här situation?
– Vi är alla lite i chock fortfarande och vi behöver informera både kunder och personal om all fakta vi har. En sådan här situation leder självklart till ett minskat flöde, men jag tror att vi kan se en förändring kring tjänster som hämta och lämna bilar på service, köpa bil på nätet.
Vad kan du tipsa dina kolleger om?
– Informera och kommunicera till både kunder och medarbetare för att stilla oro. Visa vilken riktning som företaget går, även om du inte vet vilken takt. Är man frisk är det viktigt att visa sig på jobbet.
KENT JONSSON, VD UPPLANDS MOTOR
Vilka effekter märker ni av corona-viruset?
– Vi har nu färre besök på våra anläggningar än vanligt och ordertakten har gått ner. Samtidigt har vi sett en ökning av kundinteraktioner online, exempelvis via chatt och trafiken på hemsidan. Vi har inte haft några smittfall än så länge, vilket vi är tacksamma för.
Hur påverkas försäljningen?
– Ordertakten har minskat överlag.
Kan det bli aktuellt med permitteringar?
– Vi jobbar med flera scenarier för att möta den osäkerhet som finns.
Vilka åtgärder vidtar ni för att minska smittspridningen och få kunder att våga ta sig till er?
– Vi har vidtagit ett flertal åtgärder, både för att kunden ska känna sig trygg i mötet med oss och för att värna om våra medarbetares hälsa. Våra kundkontakter sker nu i betydligt större utsträckning via telefon, chatt, mejl eller online.
– Vid leverans av bilar kommer bilen med säkerhetsutrustningen på, med täckt ratt och växelspak. Vi sitter tills vidare inte heller med kunden i en bil för visning och genomgång, utan det sker på distans.
– Vi har även justerat arbetssätt i våra verkstäder, bland annat i zoner, för att motverka eventuell smittspridning. Och sedan har vi överlag vidtagit flertalet åtgärder för en striktare hygien.
Gör ni något annat, kanske hämtar bilar till service?
– Ja, vi har smidiga lösningar för att både hämta och lämna bilar. Vi har även lösningar som innebär att vi kan ha digitala möten med våra kunder där vi kan dela skärm och exempelvis visa bilen.
Något annat tips till dina kolleger?
– Vi har alla ett viktigt ansvar just nu att säkerställa att samhällsviktiga transporter håller sig rullande i dessa tider Nu jobbar vi om möjligt ännu hårdare för att hjälpa till där det behövs och för att hjälpa viktiga funktioner.
JAN HAGMAN, VD FÖRENADE BIL
Vilka effekter märker ni av Corona-viruset?
– Vi har märkt en markant nedgång i antalet fysiska besök i vår bilhall, dock har vi fortfarande kontakt med våra kunder per telefon och mejl. På servicesidan märkte vi initialt en nedgång av bokning och till och med avbokningar, men vi erbjuder nu kunderna att lämna och hämta bilen på parkeringen, utan fysisk kontakt, i vissa fall erbjuder vi hämta/lämnaservice samt på skadesidan besiktningar hemma hos kunden.
Hur påverkas försäljningen?
– Hittills har vi endast märkt en tio-procentig nedgång, vi har ledtider på nybeställningar på upp till sex månader, kunder är ute i god tid, de räknar med att de värsta konsekvenserna av Covid-19 är borta då.
Kan det bli aktuellt med permitteringar?
– Vi har i dagsläget inte tagit höjd för permitteringar, ägarna har sagt att vi i det längsta ska behålla kompetensen i vårt hus. Vi nyttjar spilltid till utbildningar i dagsläget.
Vilka åtgärder vidtar ni för att minska smittspridningen och få kunder att våga sig till er?
– Förutom normala råd som god handhygien och så vidare, använder vi oss av exempelvis rattskydd och sittskydd på kundernas bilar och erbjuder engångshandskar till kunder som vill provköra.
Kommentera