Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Nej, här gäller inte garantin

Fråga:

En av våra trogna kunder sedan många år bytte till en något nyare bil för halvtannat år sedan. Lite malligt berättade han att han hade köpt den privat till ett kanonpris. Vi fick naturligtvis serva den bilen också, vilket skedde första gången förra sommaren.
I mars i år besiktigade farbrorn sin bil. Bilprovningen slog ner på några detaljer som brusten avgasupphängning, något anliggande ok vänster bak och felaktiga avgasvärden; lambdavärdet var för högt. Till saken hör att bilen har några år kvar på sin långa garanti, så vi tänkte att det inte skulle vara något problem att fixa avgasvärdena och den anliggande bromsen.
Felsökningen visade defekt lambdasond, den anliggande bromsen skulle kunna fixas med en uppsmörjning. Avgasupphängningen var bara att kroka fast igen efter att vi riktade ett böjt fäste. Eftersom bilen bara var fyra och ett halvt år gammal var vi säkra på att lambdan skulle gå på garantin. Vi gjorde en normal garantiavveckling och lämnade ut bilen. Men när jag dagen efter satt och garantiavvecklade nya jobb noterade jag att jag hade en avslagen fordran på mannens lambdasond, bilen hade glapp i servicehistoriken; service nummer två hade varit för sent utförd.
Nu tänker jag så här, avgasreningslagen, borde inte den täcka detta?
Johan, verkstadsägare i Uppland

Svar:

Avgasreningslagen, som ändrades 2001, innefattar alla system och komponenter som har en utsläppsbegränsande funktion. Den gäller i fem år eller upp till 8 000 mil, vilket som först inträffar. Förutsättningen är att bilen är servad enligt tillverkarens anvisningar, körd på rätt bränsle och att orsaken till eventuella fel inte beror på yttre åverkan. Är det glapp i servicehistoriken faller detta. Kunden får ringa till tidigare ägare och diskutera saken.
Joachim Due-Boje

Tillbaka