Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Kunden bestrider fakturan

Fråga:

En Fiat Freemont kom bärgad till vår verkstad i mitten av mars, kunden ringde in dagen
efter och anmärkte på att den inte startade. Vi påbörjade en felsökning med att kolla batteriet som var tomt. Vi bytte batteri efter godkännande från kund och fortsatte felsöka, nu med tänd motorlampa. 

Felkod visade på felaktigt bränsletryck, vi föreslog byte av högtryckspumpen. Då visade det sig att bilen var relativt nyköpt och i affären skickade bilförsäljaren med en Autoconcept-garanti. Några dagar senare fick vi godkänt för pumpbyte efter att garantigivaren gått med på hälften av kostnaden. Bilen gick inte bra ändå, fortsatt felsökning visade att åtminstone en spridare inte fungerade som den skulle. Vi fick vänta på besked igen, nu ville ingen vara med och betala, varken handlaren eller Autoconcept. Bilägaren blev allt mer irriterad. Vi fick till slut byta alla fyra injektorer och efter en ny kontroll gick bilen bra. Kunden som bodde i andra änden av Skåne meddelade att han skulle hämta sin bil några dagar senare. Väl på plats hos oss för upphämtning började han ställa frågor om hur vi hade felsökt. Vi svarade och visade även hur den guidade felsökningsrapporten hade gått till. Fick känslan av att ägaren inte litade på oss. När det var dags att betala krävde han faktura. Vi gjorde en UC på mannen som var okej, och släppte i väg honom med en räkning. Fakturadatum blev ironiskt nog första april. Dagen efter kom det ett mejl där mannen bestred fakturan med argument om att han inte hade godkänt reparationen. Kan vi nu begära tillbaka bilen för att sätta tillbaka hans gamla spridare?

Sophie, Fiat-verkstad i Skåne

Svar:

Du kan absolut begära att kunden ska komma in med sin bil, men tyvärr kommer han nog inte att göra det, så strunta i det. Skriv så här: ”Angående bestridande av vår faktura. Om inte ovanstående faktura betalas inom förfallodatum, kommer vi att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten i Skåne. Vi kan också erbjuda att montera tillbaka dina gamla injektorer, detta på vår verkstad. Vi kommer då att dra av arbetskostnaden för byte av injektorerna.

Med vänlig hälsning, Sophie.”

Joachim Due-Boje

Tillbaka