Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Hur många avhjälpningsförsök?

Fråga:

Vi sålde en BMW X4 med extra allt till en byggkonsult. Bara några veckor efter leverans kom ingenjören in med sin bil och anmärkte på en tänd motorlampa. Inte bra, vi lämnade ut en lånebil och började felsökning någon dag senare. Felkod visade fel på bakre lambdasond till katalysatorn, delen fanns inte hemma så den fick vi beställa. Några dagar senare bytte vi den, raderade felkoder och provkörde bilen som gick bra. En vecka senare ringde tjänstebilsföraren igen och undrade om vi hade missat något, för nu lyste lampan igen. Vi bad mannen att komma förbi på en snabbkontroll. Ny felkod visade fel på en noxsensor. Föraren till BMW:n fick låna en fem-serie medan vi bytte den främre syresensorn till partikelfiltret. Jag noterade det något svala intresset när vi förklarade alla sonder och sensorer, som finns på dagens moderna bilar. Det hann gå två veckor efter bytet av främre noxsensor, sedan ringde mannen igen och skrek: 

– Vad f-n håller ni på med? Varför åker jag som någon jojo med min bil till er verkstad? 

Snabbt in med bilen igen, han fick fortsätta köra med lånebilen. Nya felkoder, flera på motorstyrdonet och en felkod på tidigare bytt främre lambda. Vi bytte lambdan på reservdelsgaranti och beställde ett motorstyrdon, som visade sig vara restnoterat på grund av brist på halvledare. Nya förklaringar till en väldigt irriterad kund. Några dagar senare fick vi ett brev från ett advokatkontor som krävde att byggnadsfirman skulle få häva köpet för att vi har haft fler än tre avhjälpningsförsök samt att de har betalat en leasingavgift som de inte kunnat utnyttja. Vad ska vi göra?

Göran, verkstadschef i Mellansverige

Svar:

Enligt MRF:s leveransvillkor artikel 9 F har köparen endast rätt att häva köpet om väsentligt fel kvarstår, efter tre avhjälpningsförsök. I detta fall måste du ge dig in i utmaningen att på djupet förklara alla sensorer och sonder omkring partikelfiltret och katalysatorn. Eftersom det är en blandning av reservdelsgaranti och nya felkoder med ytterligare fel på noxsensor och även styrdonet, är det inte lätt för konsumenten att förstå komplexiteten i en modern bils avgasrening. Med andra ord är det än så länge inte tal om fler avhjälpningsförsök än möjligen 1,5. När det gäller restordern på styrdonet hoppas jag att GA ställer upp med en del på lånebilskostnaden.

Joachim Due-Boje

Tillbaka