Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Hur göra när kunder uteblir i coronatider?

Fråga:

I coronatider har vi märkt att många kunder är oroliga hur vi hanterar deras bilar. På vår verkstad började vi tidigt att använda handskar inte bara mekanikerna. Alla som hanterar reservdelar, arbetsorder och nycklar skulle använda handskar vilket våra kunder gillade. 

Vi har ändå märkt att några bilägare struntar i bokade tider, trots sms-påminnelse dagen innan och ett system som även skickar ett ”tack för bokning”. De som inte ens har hört av sig har ställt till det för oss, vi har haft flera mekaniker med tomtid. 

Reservdelspersonalen har lidit av allt förplock som fått ställas tillbaka med allt arbete det innebär, unika delar hemtagna till specifikt registreringsnummer som vi inte får returnera påverkar lagervärdet på ett negativt sätt och en massa extraarbete. Nu till min fråga:

Vad gäller för unikt hemtagna delar kopplat till en bil? Ska vi sitta där med en massa delar och kunder som inte förstår att vi inte får skicka tillbaka deras beställda delar?

Kerstin, verkstadschef med fyra märken och allbil

Svar:

I branschöverenskommelsen ”Verkstaden reparationsvillkor” finns svaren. Viktigt är att dina kunder har tillgång till informationen, att den är uppsatt i exempelvis kundutrymmet eller ännu bättre att ni noterar att ni tillämpar villkoren på arbetsordern. Viktigt naturligtvis att du och alla dina servicerådgivare känner till villkoren. Nedan några viktiga kapitel att känna till;

Avbeställning (Kapitel 9) ”En konsument har rätt att avbeställa bokad tid enligt 42 § i Konsumenttjänstlagen (KTjL) dock inte helt utan kostnad. Som säljare har du rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att ni inte kunnat ta åt er annat arbete. Beställda unika reservdelar som inte får returneras har ni också rätt till ersättning för.”

Kunden uteblir (Kapitel 10) ”Uteblir konsumenten från avtalad tid utan att ha avbeställd, kan han eller hon bli skyldig att betala en avbeställningskostnad med 1 000 kronor. Förutsatt att ni har lämnat tydlig information om detta i förväg.” Naturligtvis finns det bättre lösningar än ovan, kundvård är så klart en viktig faktor i alla tider. Utan att uppfinna några hjul vill vi ändå påminna om olika lösningar för kunderna om en liknade situation skulle uppstå igen.

Erbjud olika inlämning- och hämtningsalternativ på hemsidan såsom:
– Nyckel via brevinkast.
– Om möjligt: erbjud hämtning och lämning av bil i bostaden eller på arbetsplatsen.
– Flexibla öppettider.
– Ta höjd för att tilläggsarbeten vid bokning för att undvika fler inlämningstillfällen.

Joachim Due-Boje

Läs fler verkstadsfrågor: Bilen tycks ha missbruksproblem med motoroljan

Läs fler verkstadsfrågor: Fastigheten stod parkerad med inte bilen som körde in i den

Tillbaka