Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil & verkstad

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen och verkstadsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Ägarens slarv är inte ditt ansvar!

Fråga:

Ska vi behöva ansvara för allt? Just nu har jag en VW Tiguan 1,4 TFSI med rasad kamkedja stående på min verkstad efter ett kopplingsbyte. För tre veckor sedan ringde ägaren och sa att kopplingen kändes konstig på familjens Tiguan. Vi bad naturligtvis om att få provköra bilen för att kunna fastställa felorsaken, vilket skedde några dagar senare.

En av mina tekniker noterade att lamellen slirade. Vårt kostnadsförslag på cirka 17 000 kronor hade bilägaren inget att invända mot, så bilen bokades två veckor senare, vi reserverade oss för dubbelmasse-svänghjulet och dess funktion. När vi tog ner växellådan kunde vi konstatera att lamellen var slut, tyvärr var också gummit i svänghjulet slut. Vi ringde upp VW-ägaren och förklarade situationen med ett tilläggsarbete och slutpris på 25 000 kronor.

När bilen var klar och skulle köras ut lät det oroväckande konstigt på startmotorvarv, mekaniker avbröt startförsöket. Vi gjorde ett kompprov och kunde konstatera tomt på två cylindrar. Vår första gissning var att kamkedjan rappat och krökt ventiler. Vems fel var det?

Jag kollade med teknikern om det hade hänt något vid bytet av svänghjulet. ”Nej, det passar bara på ett sätt”, svarade kollegan. Samtalet med bilägaren var inte det roligaste jag haft i mitt liv hittills. ”Det där får ni stå för, det var inget fel på motorn när jag lämnade in bilen”, sa mannen.

Några dagar senare fick vi ett mejl från honom med klipp från Teknikens Värld bifogade och några faktablad om hur vanligt det var att kamkedjor som rappade på bilar om till exempel motorn backades.

Jag kollade servicehistoriken på bilen; under de 15 000 mil som den hade gått fanns endast tre stämplar i serviceboken. Jag har också kollat med mekanikern om han hade backat motorn. Det hade han inte gjort. Kunden har redan anmält oss till ARN och kräver att vi står för reparationen. Vad ska jag göra?

Göran, verkstadsägare i Mellansverige

Svar:

Du skriver att endast tre servicar är utförda under 15 000 mil, vilket betyder att ägaren eller ägarna inte har följt tillverkarens servicerekommendationer. På just denna modell saknar den hydrauliska kamkedjespännaren backspärr.

Slarvas det med oljebyten (på vilken motor som helst) kommer det att straffa sig med en uttänjd kamkedja. Den samma har inget med ert arbete att göra, kedjan hade rappat inom kort även för kunden. Svara till nämnden att ni har följt tillverkarens publicerade anvisningar, och att ni motsäger er kraven från bilägaren!

Joachim Due-Boje

Tillbaka