Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Dilemma kring goodwill

Fråga:

Vi har reparerat en bil till en kund, en ganska stor försäkringsskada längs hela vänstersidan och vi har bytt dörrar samt en del delar som var trasiga i fronten. Kunden hämtade bilen och var jättenöjd. Han körde med bilen i nästan två månader innan han upptäckte att parkeringssensorerna inte fungerade som de ska fram. Vi hade inte bytt dem eftersom de inte hade drabbats av skadan. Vi har nu tagit in bilen och kan konstatera att en sensor på vänstersidan är trasig och att det kan ha hänt vid skadan. Vi kontaktade försäkringsbolaget som har godkänt att vi byter sensorn. Nu till problemet: Sensorerna har utgått och ersatts av en förnyad variant, som kräver att vi byter alla fyra. Försäkringsbolaget vill inte ersätta mer än en sensor och kunden vill inte betala för de andra tre. Kunden säger att om bilen inte skadats hade han inte behövt betala för detta och försäkringsbolaget vill bara betala för en trasig sensor.

Försäkringsbolaget tycker att vi ska skicka in till generalagenten att de ska ta de tre på goodwill. Jag känner mig tveksam eftersom det inte finns kända fel på den äldre varianten utan det som hänt är att sensorn är förbättrad. Kunden är förstagångskund till oss, bor inte på orten och är kund till en annan återförsäljare. Är inte goodwill ett frivilligt åtagande som vi eller generalagenten kan hjälpa oss med till en bra kund? Den här kunden är trevlig men inte någon trogen kund till oss. Och ska inte försäkringsbolaget återställa bilen även om den har uppdaterats? Hur tycker du att vi ska göra?

Kalle

 

Svar:

Goodwill är precis som du säger ett frivilligt åtagande från en verkstad, återförsäljare eller en generalagent. Jag får allt fler frågor om att verkstäder ska ansöka om goodwill hos generalagenter eller själva ta det på goodwill i just försäkringsärenden där försäkringsbolagen inte vill ersätta. Jag förstår ditt dilemma här. Å ena sidan vill ni hjälpa kunden men å andra sidan borde inte försäkringen ersätta de andra sensorerna. Jag tycker att i ert fall ska försäkringsbolaget ersätta detta för att det är en förändring i konstruktionen som inte kan avhjälpas på något annat sätt och det låter som om de vill spara skadekostnad. Utnyttjar ni goodwill alltför ofta hos generalagenten finns risken att ni får nej när ni verkligen behöver hjälp med er trogna kund och då är det mindre roligt att själva få stå för hela kostnaden.

Jan Olvenmo

Tillbaka