Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Måste vi ha skriftlig accept från kunden nu?

Fråga:

Jag har läst att det har kommit ett lagkrav om skriftliga avtal med konsumenter. Hur ska man tolka det, när vi, efter felsökning i samband med reparationer, lämnar kostnadsförslag och tilläggsarbeten på befintlig arbetsorder till våra kunder?
Krävs det nu en skriftlig accept från kunden eller räcker det fortfarande med notering på ao:n om hur och när man kommit överens med kunden?
Christer

Svar:

Kravet på skriftlighet gäller enbart vid distansavtal, det vill säga när lagen om distansavtal är tillämplig och bara när det är näringsidkaren som på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon i syfte att ingå ett distansavtal.
När en kund lämnat in en bil på reparation faller det helt och hållet utanför distansavtalslagens tillämpningsområde.
Avtalet har sannolikt inte ingåtts på ett särskilt inrättat system för ingående av avtal på distans, webbshop eller liknande, kommunikationen har inte uteslutande skett på distans med kunden och ni kontaktar inte kunden vid ett tilläggsarbete på eget imitativ för att ingå ett distansavtal.
Ni kan med andra ord fortsätta att arbeta efter samma praxis (vilket jag rekommenderar). Det vill säga, göra noteringar i arbetsordern om vem ni pratat med, information om det nya totalpriset, samt att kunden accepterar priset.
David Norrbohm

Tillbaka