Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Kunden undanhöll en uppgift när han sålde

Fråga:

Vi har haft en bil inne på service. Kunden avböjde att byta partikelfilter som annars ska bytas vid den aktuella servicen. Detta noterades på arbetsordern.

Kunden undanhöll det och lämnade inte heller serviceprotokollet där det är noterat, när han bytte in bilen till en annan handlare. Handlaren har nu sålt bilen vidare, varvid problem uppstod med filtret och handlaren uppmärksammades på att filtret inte var bytt som det skulle. Handlaren kontaktade oss och undrade varför vi inte hade bytt filtret, enligt servicepunkterna.

Vi förklarade att kunden hade avstått filterbyte och att vi noterat det på arbetsorder och faktura. Handlaren tyckte dock att vi skulle stå för kostnaden, vilket vi avböjde med hänvisning till att kunden avstått och att vi noterat det i handlingarna som kunden fick med vid servicetillfället. Handlaren har nu bytt filtret för att lösa problemet med sin nya kund, men kräver oss på betalning för arbete och delar.

Hade det varit en privatkund som lämnat bilen till annan verkstad och utfört arbetet hade vi nekat i och med att vi inte beretts möjlighet att utföra reparationen, men vad gäller i detta läge? Det har aldrig varit tal om att vi skulle få utföra arbetet, utan beslutet att byta filtret togs av handlaren utan vårt godkännande.

Irriterad

Svar:

Det här är ett skolboksexempel, mitt svar nedan:

1. Ni har inget avtalsförhållande och inget juridiskt ansvar mot handlaren; han får rikta sina krav mot säljaren (kunden som med-vetet undanhållit uppgifter)

2. Enligt konsumenttjänstlagen (som gäller för ert juridiska ansvar gentemot kunden som beställde reparationen) har reparationen utförts fackmässigt eftersom det särskilt noterats/reserverats i arbetsordern att partikelfiltret ej bytts enligt kunds önskemål (man får avtala om avvikelse från fackmässighet om det tydligt framgår). Däremot brukar jag rekommendera att just frånvaron av byte av partikelfilter och kamremmar även bör noteras i serviceboken. Slutligen står det givetvis en verkstad fritt att neka sådana reparationer.

David Norrbohm

Tillbaka