Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Kunden hämtar inte bilen han har beställt

Fråga:

I mitten av januari sålde vi en ny bil för 450 000 kronor till en kund som omgående betalade 100 000 kronor i handpenning. Men han har inte hämtat ut bilen, som enligt avtal skulle levereras för en månad sedan. Vi har även haft stora problem med att få kontakt med honom. Vid vår senaste kontakt bör-jade han diskutera eventuellt värde på sin dåvarande bil och att lämna denna i inbyte, vilket inte var något som ordertecknandes. Sedan dess har det varit total tystnad. Har du något förslag på hur vi ska agera?
Carl-Johan

Svar:

Kunden har ingått ett bindande avtal. Före leverans har i och för sig en konsument rätt avbeställa ett köp, men då mot erläggande av ett skadestånd som procentuellt ökar beroende på när avbeställningen kommer och vad bilen kostar (se närmare punkt 11 i MRF:s leveransvillkor). I ert fall har det inte kommit någon formell avbeställning från kunden. Svarar han inte alls, blir det i stället fråga om ett dröjsmål med betalningen från kunden (jfr punkt 12 försening på köparens sida). Enligt konsu-mentköplagen och leveransvillkoren har en säljare rätt att häva köpet om kunden efter anmaning och därefter inom två veckor inte fullföljer köpet. Ni bör därför mejla, messa samt skicka ett rekommenderat brev till kunden med nedanstående uppmaning: ”Vi har med anledning av ingånget bilköp, där bilen varit klar för leverans sedan X-datum, vid upprepade tillfällen försökt komma i kontakt med er. Ni uppmanas nu att fullfölja bilköpet genom att erlägga resterande köpeskilling och hämta bilen senast X-datum (inom två veckor). Om så inte sker ser vi oss tvingade att häva köpeavtalet på grund av väsentligt dröjsmål från er sida. Därutöver ser vi oss då nödgade att debitera er ett skadestånd i enlighet med leveransvillkoren som för närvarande uppgår till beloppet X kronor.”
David Norrbohm

Läs även: Köparen fick krav från Italien

Tillbaka