Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Kunden anklagar oss för en reva i ratten

Fråga:

Jag har en kund med en bil som vi haft inkallad på verkstaden på grund av en teknisk kampanj från tillverkaren. När kunden hämtade sin bil sa han att vi orsakat en reva i ratten. Vår mekaniker säger att revan var där när bilen lämnades.
Kundmottagaren som tog emot bilen och själv har jobbat som mekaniker i flera år säger att revan är av sådant slag att den är orsakad av exempelvis ett verktyg. Han har sett liknande tidigare då någon hoppat in i sin bil med hantverkarbyxor.
Våra mekaniker har inte den typen av byxor, men när kunden hämtade sin bil hade han arbetsbyxor fyllda med verktyg. Detta påtalade vår kundmottagare till kunden men han menar fortfarande att det är vi som har gjort det. Vad gäller ansvarsmässigt här?
Kennet J

Svar:

Ni bör bestrida kravet av flera skäl! Kunden har bevisbördan för att felet inträffat på bilen när den var inne på er verkstad.
Vis av liknade fall är min erfarenhet att kunden får mycket svårt att bevisa detta, särskilt med hänsyn till att är det är fråga om en begagnad bil. Det faller alltså redan där.
Kunden ska dessutom kunna påvisa att skadan på ratten på denna mycket väl begagnade bil, har påverkat bilens marknadsvärde, vilket han inte heller kan göra. Han kan alltså inte visa någon ekonomisk skada.
Skulle kunden mot förmodan kunna påvisa att skadan på ratten inträffat hos er kan nog ni relativt lätt visa att skadan inte orsakats av er genom underlåtenhet eller oaktsamhet, vilket alltid är en förutsättning.
David Norrbohm

Tillbaka