Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

En strid om påvens skägg

Fråga:

Vi har en kund som hämtat ut sin nya bil, men vill lämna tillbaka den på grund av att den saknar automatisk avbländande innerbackspegel som han anser att han beställt bilen med.

Vår säljare kan påminna sig om att diskussionen varit uppe, men inte att det över huvud taget diskuterats om bilen skulle levereras med automatisk avbländande eller bara manuellt avbländande backspegel.

I det signerade köpeavtalet och leveransspecifikationen finns inga uppgifter om automatisk avbländande backspegel.

Jag har som goodwill erbjudit kunden kompensation, som exempelvis fritt serviceavtal, som i kronor är värt mer än vad den automatiskt avbländande backspegeln skulle kostat om bilen varit utrustad/beställd med det. Har kunden rätt att annullera köpet ändå?

Fredrik

Svar:

Kunden har godkänt order-bekräftelse och köpehandlingar genom sin underskrift. I avsaknad av dokumentation om automatisk avbländbar backspegel i köpehandlingarna, är det kunden som mot ert bestridande ska bevisa att ni hade avtalat om detta.

Vid ett sådant här förhållande har kunden inte bevisat att bilen har ett köprättsligt fel, det vill säga avviker från vad som har avtalats. Liknande fall har avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande nybilsköp, där kunder hävdat att man avtalat eller att man ”ska kunna förvänta sig” att bilen är utrustad med larm, fyrhjulsdrift eller liknande. I dessa fall har kunden förlorat eftersom nämnden inte ansett att parterna avtalat om att bilen skulle ha det aktuella tillbehöret.

Om kunden – mot förmodan – skulle kunna bevisa att det är fråga om ett köprättsligt fel, är felet definitivt inte väsentligt, utan skulle i så fall berättiga till ett prisavdrag som svarar mot vad det skiljer i prislistan/marknadsvärdet. Denna skillnad brukar normalt vara ungefär 2 000 kronor.

I så fall kan det hanteras som en goodwill-uppgörelse, alternativt om ni är villiga att bjuda på en kostnadsfri service. Denna överenskommelse bör – för att undvika att kunden trots detta går vidare till ARN eller domstol – dokumenteras skriftligt i ett förlikningsavtal (mall finns att ladda ner på MRF:s hemsida).

David Norrbohm

Tillbaka