Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

En gammal Saab rasade …

Fråga:

Vi sålde nyligen en Saab 9-5 2007, som gått 24 700 mil, för 29 900 kronor. I annonsen skrev vi att bilen ”säljes som rep-objekt (ingen garanti)” och informerade kunden kring det även i VDN och köpekontrakt.

Nu, efter att kunden har haft bilen några veckor, ringer han och säger att bilen gått sönder och tycker att vi ska stå för åtgärderna. Jag har försökt läsa på för att få lite rätsida om vad som gäller, men hittar inget som exakt anger vad man ska göra i sådana här situationer. Vad säger du?

Paul K:sson

Svar:

Här är mitt fyra-punkts-resonemang:

1. Garantier är i huvudsak något frivilligt (även om MRF-företagen har förbundit sig att lämna MRF-garantier i olika mån). På bilar som ovan nämnda finns enbart en rekommendation (ej krav) på en månads trafiksäkerhetsgaranti.

2. Däremot kan alltid en kund åberopa konsumentköplagen. Då krävs att det ska vara fråga om ett köprättsligt fel, det vill säga en avvikelse som är mer än normalt slitage. Trafiksäkerhetsfel anses alltid vara köprättsliga fel. Om man kommit fram att det föreligger ett fel, så är nästa väsentliga fråga om felet fanns vid köpet eller inte. Det är endast fel som kan ha funnit vid köpet som säljaren svarar för.

3. Det går i och för sig att friskriva sig från fel. Men friskrivningen måste vara förhållandevis tydlig för att man ska vara säker att slippa ansvar enligt konsumentköplagen. Friskrivningar som ”Ej garanti” ”Befintligt skick” ”Reparations-objekt” är långt ifrån heltäckande.

4. När det gäller den trasiga bilen är frågan således om det är något som kan betraktas som ett köprättsligt fel. Det är väldigt få fel som räknas som det på en bil med så hög mätarställning. Utan att känna till de fel som finns på bilen har jag trots detta mycket svårt att se att ni ansvarar för felet.

David Norrbohm

Tillbaka