Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF. 08-701 63 14

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Vi sålde ett reparationsobjekt

Fråga:

Vi fick in en gammal bil som inbyte. Den var i riktigt dåligt skick så vi sålde den vidare som reparationsobjekt; vi iddes inte ens testa den eftersom det var så många fel på den. 

Vi markerade ”F”, det vill säga ”fel finns”, i alla rutor på VDN-protokollet, vi skrev att bilen inte var testad och att motorvarningslampan och ytterligare en varningslampa lyste samt att det är ett reparationsobjekt.

Så kom en man in som hade sett bilen på vår gård och undrade om han fick köpa bilen. Vi gjorde upp affären, var tydliga med att bilen verkligen behövde tas om hand och berättade att den var kraftlös. Vi kontrollerade ändå bilen på vår verkstad före leverans för att säkerställa att den inte var trafikfarlig eftersom kunden inte hade ett släp.

Tre veckor senare återkom kunden och klagade på att bilen inte gick att köra, det visade sig att han använt den utan att ha gjort något åt den.

En av våra mekaniker åkte hem till honom och konstaterade att bilen inte gick framåt men att backen fungerade, varvid mekanikern, som är drivlineexpert, konstaterade att automatlådan var slut och måste renoveras eller bytas. Troligen hade lådan slirat hela tiden och varit orsaken till att bilen varit kraftlös.

Kunden kräver nu att vi reparerar växellådan, något som kostar minst fem gånger mer än köpe­skillingen.

Vi bestrider, menar att felen var kända och att bilen användas i det skicket men kunden hotar med att gå till ARN.

Hur gör vi?

Johan

Svar:

Mitt första svar är att du ska stå på dig, du har varit uppriktig och tydligt klargjort att det fanns fel. Jag kan dock inte garantera dig ett positivt utfall i ARN. Att markera alla områden som felaktiga utan att ange vad som är fel, brukar ARN inte vara helt nöjda med.

Att ni inte angett ett specifikt fel på växellådan kan skapa en osäkerhet men ni har ändå oddsen på er sida då ni angett att bilen inte är testad, att det finns flertalet fel och att befintliga anmärkningarna kan antyda fel i drivlinan som nu visat sig.

Summerat anser jag att ni inte ska gå kunden till mötes om ni inte tror att ni med små medel skulle kunna göra honom nöjd genom någon goodwill.

Om hans krav på reparation av växellådan kvarstår har ni inget att förlora ekonomiskt på att han går till ARN.

Klaus Silfvenius

Läs fler frågor: Vi sålde en ”gör-det-själv-bil”

Fler frågor inom bilhandel: Dublett-nyckel saknas

 

Tillbaka