Auktioner är vägen till snabb hantering för Hedins begagnatkedja.
Text Anders Parment
Magnus Lindman är Sverigechef för Carstore, Hedin-gruppens begagnatkedja, sedan ett år tillbaka. Trots att han ansvarar för en expanderande verksamhet med fyra anläggningar – Malmö, Kungens Kurva, Täby och Mölndal – har han örat mot rälsen och är gärna ute på golvet och pratar med kunderna. Det gäller att vara aktiv på en lite trögare marknad:
– Vi har känt av lite längre ledtider efter några år med stigande prisbild. Är man van vid en stark marknad är det lätt att tänka att det alltid kommer någon och köper, men nu ser vi viss nedgång på prisbilden.
Tidigare kunde säljarna skicka bilarna vidare själva – i dag går allt som inte behålls via auktioner.
– Det är skönt att säljare slipper hålla på med det, då kan de fokusera på det som de ska göra och vi får bättre betalt för bilarna när fler kan buda.
Auktionerna blir allt viktigare när färre köper och säljer privat.
– Många kommer hit och vill sälja. Vi tar in allt och det vi inte vill sälja i hallarna säljer vi på egen auktion, Hedin Auction. Där går allt att sälja, även med havererade drivlinor och andra större defekter.
Över 1 300 handlare är anslutna och har möjlighet att buda på Hedin Auction. Flertalet handlare är aktiva på olika budsajter och de som köper vet att de kan lita på Magnus Lindman. De som levererar vad de lovar får mer betalt, och omvänt betalar handlare mindre när de är osäkra, en sorts riskpremie. Med detta upplägg kan Carstore både betala bra för inbytet och snabbt sälja bilen vidare, om de inte behåller den själva.
Hedin Auction har nyligen lanserats även i Norge. Än så länge är auktionerna landspecifika, men det kan ändras i framtiden, vilket kan vara särskilt intressant för en koncern med verksamhet i tolv länder i Europa.
Begmarknaden har transformerats, det finns fler aktörer och konkurrensen är mer intensiv – särskilt kring inbyten. Det gäller även när marknaden har blivit svagare.
– Småhandlarna tycker ofta det är svårt att få tag på bilar och fynda. Genom vår auktion har de möjlighet att hitta bilar.
I de flesta fall är det tydligt om bilen ska säljas vidare eller ut i en Carstore – vid gränsfall kan båda vägarna prövas.
– Ibland drar kostnaden för att iordningställa bilen iväg, då prövar jag auktionen och ser om vi får bra betalt där. Får vi inte vad vi önskar tar vi in den, iordningställer och säljer. Vi reparerar alltid till fullgott tekniskt skick. På auktionen kan det finnas någon som köper den och hittar en annan, billigare lösning.
Trots ökad transparens och konkurrens vänder han sig mot bilden att det en viss bil betingar ett visst pris. En modell som det är brist på i Skåne kan det finnas överskott av i Norrland, men med auktionerna hamnar bilarna rätt.
– Priserna skiljer sig helt klart mellan olika regioner, vissa bilar är populära på vissa ställen. Ibland har man lite väl höga förväntningar på en bil man själv bytt in, men auktionen ger alltid rätt pris.
Den låga försäljningen av vissa nybilar de senaste åren kan bidra till brist – Golf, Focus eller Astra fanns det tidigare gott om, men det har inte sålts många nya de senaste åren. Det märks snart på begmarknaden.
– Det kommer att vara brist på bilar mellan 50 och 250 000 kr, kanske 300 000, små bensinbilar, gärna med automat. Stora, tunga bilar blir svårare att sälja.
Magnus Lindman är inte orolig för 2023.
– Det har varit en tillfällig svacka men de senaste veckorna har vi haft bra försäljning. Jag tror 2023 blir ett hyggligt bra år men inte i nivå med de senaste åren. Det har med inflation och ränteläget att göra, det gör att vissa tvekar kring att köpa ny bil. Både att köpa och leasa är mycket dyrare nu än vad det var förra gången man bytte bil, vi har dagligen kunder som kommer in och köper en begagnad i stället för att privatleasa en ny som de gjorde senast.
Då borde den bästa lösningen vara privatleasing av begagnat, en lösning få har lyckats få att fungera. Men i Hedin-koncernen finns den.
– Vi erbjuder begagnat med korta kontrakt via Carplus, främst hyr- och demobilar som upplåts på 18 månader. De är aldrig mer än 18 månader gamla så vagnskadegaranti och fabriksgaranti finns. Detta tror jag kommer att öka – i osäkra tider vill många ha kortare kontrakt och hos oss ingår alltid serviceavtal och vinterhjul.
Carplus erbjuder ett tjugotal alternativ med olika biltyper och märken som går att privatleasa begagnat. Det är inte styckesbilar som upplåts utan för varje alternativ finns ett antal bilar i olika färger. Sajten påminner om en flermärkeskonfigurator för nya lagerbilar.
Att kunna erbjuda olika alternativ och ägarformer inom koncernen är en tillgång – Carstore har ingen egen verkstad, utan använder främst Hedin-koncernens verkstäder. Koncernens storlek ger fler fördelar:
– Vi har en stark ägare och tillgång till 3 500 bilar, vi kan snabbt ordna fram olika val till en kund. Alla säljare kommer åt alla bilar, vi finns i större delen av Sverige med 120 anläggningar och har verkstäder i hela landet. Att kunna få lokal hjälp är en trygghet för kunden om man är ute och reser. Vi finns i tolv europeiska länder, så om vi har en bil som är svårsåld i Sverige har vi stora möjligheter att hitta en kund i annat land och behålla bilen i koncernen.
Carstore är fortfarande ett bolag i stark tillväxt där det gäller att bevara entreprenörskapet och inte dra på sig onödiga kostnader. Det gäller hela processen för hantering av begagnat.
– Inköp, iordningställande, presentation, prissättning, att hitta rätt kund och det som händer efter köpet – allt är lika viktigt och delarna hänger ihop. Men det börjar med att ta in rätt bilar och snabbt få ut dem bra presenterade till rätt pris, det är en konst att få allt att hänga ihop. Du måste vara lite entreprenör och hitta lösningar. Hur kan jag få hit en bil inom 24 timmar? Det kanske är värt en lite dyrare transport än om det tar fem dagar.
Därmed kommer han in på det ständiga nyckeltalet – lagerdagar.
– Man behöver inte ha lika många bilar i lager om man snurrar det dubbelt så fort, det är en ganska enkel ekvation. Men det är en balansgång, det får inte vara hetsigt. Vi behöver ett urval, vi är ju bilhandlare. Och man kan behöva testa, kolla reparationskostnader och överväga att lägga ut en bil på auktion innan man bestämmer sig för att behålla den. Det är inte alltid gjort på en dag eller två.
Hans tips för att lyckas med begagnat 2023 är att vara uppmärksam och snabb.
– Det är en del kast hit och dit, som Teslas prisutspel, räntehöjningar och leveransproblem. Kanske kommer det fler utspel på nybil. Du måste uppdatera dig varje dag. Marknaden ändras snabbt, det gäller att vara flexibel och se möjligheter. Och man måste vara snabb. När kunden accepterar ett bud för sin bil skickas det till en säljare och vi måste återkoppla på en gång, annars går kanske kunden någon annanstans.
Kommentera