Artiklar & backstage | 2018-08-30

Magnus Lindmans bästa tips!

I septembernumret porträtterar vi Magnus Lindman, en av Bilias dirigenter av begagnatstrategin.

Redan här får han bjuda på sina bästa tips:
1 Var ett föredöme för andra som ledare!
2 Ifrågasätt affärsnytta och kostnader! Jag sa upp ett system som skulle hjälpa oss att hålla koll på kunderna, kostar flera hundra tusen per år men det visade sig att nästan ingen använde informationen.
3 Var alltid kostnadsmedveten! Konkurrensen hårdnar, många produkter som lanseras kan vara bra i sig, men från ett helhetsperspektiv drar de upp kostnaderna.
4 Lita på magkänslan! Du måste läsa av kunden. Lägg energi och var generös mot dem som vill köpa.
5 Tänk småskaligt!
6 Ge omtanke till varje objekt som säljs – tänk att du skriver annonsen som om du sålde din privata bil!
7 Fundera noga på vilka begbilar du ska behålla! Välj alltså var fokus i affären ska ligga; man ska alltid fråga sig om en bil ska stå inne och ta upp tjugo kvadrat av hallen. Eller om det är bättre att sälja den vidare och hitta ett annat alternativ som man kan tjäna mer pengar på och sälja alla kringtjänster som service, försäkring och finansiering?
8 Använd rapporteringssystem och nyckeltal – men också magkänsla!

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar