Vad kan kunden vänta sig? Fråga: Vi skulle behöva er syn på ett ärende vi hamnat i tvist om och där kunden hotar med ARN om vi inte tillmötesgår honom.… Svar: Förklara alltid osäkerhet Allt beror på just det som konsumentvägledaren anger, om skicket motsvarar vad kunden kan förvänta sig. Dock…
Bilen uppfyller inte förväntningarna Fråga: Jag har en kund som köpte ny bil av oss för en månad sedan. Nu kommer hon och vill häva köpet för att det är… Svar: Inget nytt problem Du har helt rätt. Om bilen är felfri i förhållande till specifikation enligt helbilsgodkännandet har kunden ingen…
Osäkra på VDN Fråga: På vår anläggning har vi hamnat i dialog om vad som gäller för VDN-märkning av begagnade bilar, och skulle behöva hjälp att reda ut det… Svar: Vi kan dela upp hanteringen av varudeklarationen (VDN) i ett par olika steg, dels vad lagen kräver, dels vad vi…
Behålla handpenning eller inte? Fråga: Vi sålde en bil till en kund i förra veckan. När vi kontaktade honom för att boka en leverans meddelade han att han inte ville… Svar: Frågan kräver ett längre svar än bara ja eller nej. Då kunden hävdar att det inte finns något som anger…
Hur lång reklamationsrätt? Fråga: Vi behöver råd i en tvist med en kund som köpte en bil av oss förra sommaren. Det har varit en hel del strul med… Svar: Som jag ser det har ni agerat helt rätt. Felet i servicehistoriken är att betrakta som ett köprättsligt fel som…
Hur mycket ska kunden få tillbaka? Fråga: Vi sålde en bil för 15 månader sedan som har haft en del småstrul men där vi inte har kunnat lösa allt som kunden påtalat… Svar: Innan vi börjar diskutera ett återköp måste vi fastställa om felet är ursprungligt eller ej. Eftersom ingen garanti nämns förutsätter…
Tidigare stöld ställer till det Fråga: Vi har en kund som 2019 köpte en begagnad Volvo S90. Han ska nu sälja bilen vidare och det har visat sig att bilen var… Svar: Att en bil varit stulen är i sig inget rättsligt fel enligt konsumentköplagen. Möjligen skulle kunden kunna påvisa ett köprättsligt…
Elfel i såld bil Fråga: Vi har sålt en bil till en kund för tre månader sedan som kunden nu vill reklamera, då hon har fel på bilen. Bilen kom… Svar: Nej, någon hävningsgrund finns det verkligen inte. För det första var det inte ursprungligt fel för kunden lär inte ha…
Missnöjd kund Fråga: Vi har sålt en bil, en laddhybrid, till en kund som köpt den för att pendla mellan hemmet och jobbet. Det är en företagsleasing men… Svar: Det finns flera intressanta aspekter på detta men vi börjar med att klara ut att du kan glömma ARN då…
Kunden vill dra sig ur Fråga: En kund var hos oss och provkörde en begagnad bil som han blev nöjd med och vi skrev kontrakt i söndags. På tisdagen kontaktade han… Svar: Detta är ett klassiskt köpförfarande och om kunden har ångerrätt eller inte beror på om ni har erbjudit det eller…