Vi sålde nyligen en 2017 års Tesla Modell S med drygt 10 000 mil på mätaren, och lämnade tre månaders garanti. Bilen var i gott skick och proven som gjordes av vår testavdelning visade inga som helst fel på bilen. Men bilköparen kontaktade oss nu efter knappt tre månader och vill ha sitt högvoltsbatteri bytt, med hänvisning till att bilen inte har samma räckvidd som när den var ny, enligt en applikation som mäter batteriets degradering. Detta är första gången frågan har dykt upp och vi vet inte riktigt vad som gäller med vårt ansvar i garantin och reklamationsrätten. Vi har inte ens vågat ringa Tesla och fråga vad ett nytt batteri kostar, men antagligen är det oskäligt dyrt. Vad gör vi nu?
Monica
Det framgår inte riktigt hur mycket kapacitet som försvunnit men jag utgår från att det är ett par procent och att det därmed återstår mer än nivån där Teslas egen batterigaranti tar över. Om mer kapacitet än så har försvunnit, hänvisa kunden direkt till Tesla.
Mitt råd är annars här att peka på normalt slitage med tanke på bilens miltal och ålder. Det är nämligen väl känt att ett elbilsbatteri tappar cirka 5–10 procent kapacitet med tiden och det gäller även Teslas batterier. Faktum är att det finns gott om statistik som visar att en Model S, lite beroende på batterityp och årsmodell, i snitt tappar fem procent efter 10 000 mil.
Henrik Idermark