Nyheter | 2019-11-11

I Motorbranschen i november

Nummer 11 av Motorbranschen distribueras under vecka 46. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration så får du ditt eget exemplar i brevlådan! Här är smakprover ur innehållet:

Så blev 2018 för branschen!
Bra försäljning – men hur gick det ekonomiskt?  Det avslöjar vi i vår unika årliga lönsamhetsundersökning. Vi analyserar både skade- och serviceverkstäder, personbils- och lastbilssäljare. Novembernumret är fullspäckat med alla siffror, jämförelser och case!

Motorbranscherna klättrar
I vår ranking ser vi också hur olika delar av motorbranschen har klarat sig i förhållande till alla andra stora branscher. Vi kan avslöja att branschen förbättrat konkurrenskraften. Vi blickar också framåt och analyserar trender, både i branschen men också omvärlden och de samhällsekonomiska förutsättningarna de kommande åren

Vi bortom allfarvägar
Vi besöker tre bilhandlare – avsides belägna, fjärran från bilhandlarkluster. Där är det trivsamt och personligt. Men skillnaderna mellan landsbygd och storstad blir allt större.

Hur ska vi locka folk!
Vi tipsar om hur du bygger en kultur där medarbetarna trivs och kan hitta sina drivkrafter.

I huvudet på en hållbarhetschef
Läs hur verkstadskedjan resonerar när de förbereder sig för att konvertera fossilbilar, framför allt till etanol. De kommer att rulla ut ett erbjudande – med eller utan statliga styrmedel.

Rekord-effektiv verkstad
Maken till effektivisering får man leta efter. Vi har besökt en verkstad som kapat 90 procent av verkstadsjobben till halva tiden och får ut 3 000 timmar per lyft och år jämfört med tidigare 1 350 timmar.

Knivig höst för trp-säljarna
När bonus malus-systemet beräknas på de nya koldioxidvärdena enligt WLTP efter årsskiftet kan skatten på transportbilar komma att bli 30 000 kronor högre. Hur tacklar säljarna det?

Gnissel i Europaföreningen
Tyska bilhandlar-organisationen har lämnat Cecra och bildat en utbrytargrupp. Vi berättar varför och hur Sverige och de nordiska länderna resonerar kring ett fortsatt Europasamarbete.

Expertsvar
Kunder kan vara nog så besvärliga. Någon vill dirigera skadereparationen, en annan tillämpa finska lagstiftning eftersom han är skriven där, en tredje vill ha kamkedjan bytt på garantin trots att hon inte servat bilen som hon skulle … Våra eminenta experter har naturligtvis svar.

Växande lack-kedja
Åtta år i Sverige och kedjeföretaget bygger nytt, köper upp och skaffar nya samarbetspartner, expanderar sansat och säkert enligt plan.

Premiär för Auto Awards
Vi var på plats när ny branscheventet Auto Awards höll arena, show och prisutdelning i 15 klasser på Cirkus i Stockholm.

Vinn!

Vi lottar ut sex get-yoga-spel från Kikkerland som garanterat kommer att väcka munterhet under de stundande helgernas samkväm. Vill du vinna – kolla in vårt novembernummer!

Mer i novembernumret:
o Miljö-suvar och jätte-diesel-pickisar bland bilnyheterna.
o Är bilvärlden färglös, frågar sig månadens krönikör.
o Vad skulle du ha gjort om du inte vore i bilbranschen. Tre kolleger svarar.
o Så ser kunderna på verkstadens merförsäljning!
o Bilhandlaren som kom först med arbetsmiljöcertifiering.
o Verkstadsägaren som fick lära den lokala brandkåren om elbilar.
o Finansbolaget som öppnar butik och börjar sälja sina bilar själva.
o Mässor, kurser och event närmaste framtiden.
o Vi som bytt jobb och fått priser.
o Extra mycket skvaller-notiser.
o Retroutställning om bilar.

Vad vill du läsa i Motorbranschen? Tipsa oss gärna!

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar