När BMW rullar ut agentmodellen i Sverige kommer även nyare begagnade bilar som är max 18 månader gamla att omfattas. Därmed blir BMW först i Sverige att inkludera begagnathandel i agentkontrakten.
Text Maria Eriksson
Nyligen gick Hyundai Motor Corporation i Sydkorea ut med nyheten att de börjar sälja begagnade bilar direkt från bilproducenten, vilket skakade om hela branschen och inte minst återförsäljarna som nu blir av med en stor del av de lukrativa nyare begagnade bilar. Marknaden beräknas vara värd den dubbla jämfört med nybilsförsäljningen.
Under 2022 gjordes 2,39 miljoner begagnatförsäljningar i l Sydkorea, jämfört med 1,68 miljoner sålda nya bilar, enligt Ministry of Land, Infrastructure and Transport.
Vid ett evenemang nyligen sade Yoo Won-ha, vice vd för Hyundai Motors region i Asia Pacific:
– Vår affärsfilosofi är att den som skapat produkten ska ta hand om den till slutet. (…) Vi vill erbjuda mer än försäljning av begagnade bilar och skapa en transparent och rättvis kultur kring försäljningen genom att dela information till våra kunder för att de ska kunna ta rationella beslut.
Det ska, enligt sydkoreansk media, finnas vissa motkrav, som en begränsning av marknadsandelar. Hyundai Motors satsning gäller än så länge bara i Sydkorea.
I Europa har BMW liknande planer när de nästa år går över till agentmodellen i tre länder: Sverige, Italien och Polen. Genom agentavtalet blir BMW Group första tillverkaren i Europa som tar steget över till att även hantera nyare begagnade bilar.
– Agentmodellen har utvecklats tillsammans med våra återförsäljare och de kommer fortfarande att finnas kvar då de utgör ryggraden även i den nya försäljningsmodellen. Agentmodellen omfattar nya och begagnade bilar som är max 18 månader gamla, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Sverige.
– Såvitt jag vet tittar en del tillverkare på att kunna köra 1-2 cykler efter nybilsperioden. Service och tillval kommer att vara styrda från fabrik/GA av det som inte kan göras digitalt, säger Tommy Letzén på MRF.
Han poängterar att frågan om flödet av begagnade bilar kommer att vara en av de viktigaste i agentprocessen.
– Det är fortfarande så att bilar går sönder och behöver service under sin livstid och här kommer man som kund allt mer att välja leverantör efter det behov av trygghet man har för sin mobilitet. Att ha långt till hjälp och stöd enbart via chat eller utomlands kommer inte att passa alla kunders behov av hållbar och trygg mobilitet, säger Tommy Letzén.
MRF kommer att försöka hitta affärsmodeller ihop med GA för att fortsätta driva en gemensam affär som är bra både för märket och det lokala varumärket.
– Den stora konkurrensen i den här frågan ska inte vara mellan ÅF och GA, utan vi borde enas för att klara av de stora digitala giganterna som samlar all data för att sedan försöka ligga närmast kund, säger han.
Hyundai Group i Sydkorea kommer att sälja begagnade bilar som gått max 10 000 mil och är mindre än fem år gamla. Försäljningen blir på nätet efter att bilarna konditionerats för att uppnå en nivå som liknar en ny bil, samt fått slitna komponenter utbytta och lackskador reparerade.
Nybilsköpare av Hyundai erbjuds att sälja tillbaka bilen till bilproducenten genom den digitala plattformen.
Begagnatförsäljningen inkluderar bHyundai, Kia samt Genesis, men också andra märken.
För att sätta ett rättvist pris har de tagit fram en kalkyleringsmodell som omfattar information om bilens tillstånd, olyckshistoria och om bilen utsatts för yttre påverkan som exempelvis översvämningar. Hyundai Groups försäljning av begagnade bilar börjar i oktober 2024.
För BMW kommer agentmodellen införas 1 januari 2024 med Mini i Sverige, Italien och Polen till att börja med. 2026 följer BMW efter.
Bengt Larsson, Sverigechef för Hyundai, känner inte till några liknande planer för den svenska marknaden.
– Det är klart att ÅF:s roll kommer att förändras framöver i takt med att nätförsäljningen ökar. Generellt sett låter det ändå som om förändringen från ÅF till nätet gått trögare än man först trodde. Det tar tid att vänja sig, säger Bengt Larsson.
– Agenttankar för Hyundai i Sverige är under diskussion, men inget är bestämt, säger han.
Från 1 juli 2024 övertar tillverkaren Hyundai Motor agenturen i Sverige från Nic. Christiansen Group, men kontoret i Malmö liksom medarbetarna blir kvar.
Sven Berg på BMW:s återförsäljarförening vill inte kommentera BMW:s planer kring begagnatförsäljning eller om utvecklingen är bra eller dålig innan han har mer information.
– Självklart finns det massor av risker, allt från praktiska till finansiella, men det finns det även med dagens system, säger Sven Berg via e-post.
Sven Claug, vd för Mercedes-Benz återförsäljarförening, uppger att hans uppdragsgivare inte har några planer på att ge sig in i begagnathandeln. Nissan kör också igång med agentmodellen från 1 januari 2024, men enligt ÅFF:s vd Tomas Klingwall finns inte heller där några planer kring att inkludera begagnathandeln. Volvohandeln i Sverige går över till agentmodellen nästa år, men begagnatförsäljningen ska även fortsättningsvis skötas av handlarna.
Kommentera