Under däcksäsongen skall miljontals svenska bilar få sina hjul skiftade och teknikerna sliter med att flytta hjul mellan lager och bilar. På Bilmånsson i Hörby har man laddat upp med ett antal nya däckkärror som de utvecklat ihop med grannen, Hörby bruk.
Text Thomas Drakenfors
Alla har sett dem någon gång. De klassiska, oftast gula, magasinskärrorna i olika storlekar, med pumpade eller massiva däck. En produkt, ibland även kallad säckkärra och pirra, som tillverkats på Hörby bruk sedan 50-talet då en ny ägare, familjen Bergengren, tog över verksamheten.
– De hade stort lantbruk och såg själva behovet av en del hjälpmedel, säger Cherie Palmzon, marknadsassistent på Hörby bruk.
Att släpa kartonger i 50-kilosklassen upp för trappor och avsatser tar på krafterna. Men med magasinskärran blir det magiskt mycket enklare. En smart produkt som snabbt blir en trogen följeslagare. Dessutom närmast outslitlig.
– Jag är stolt över att marknadsföra kvalitetsgrejer, inte skräp som går sönder efter en vecka, säger Cherie Palmzon.
Hörby bruk har med åren byggt upp en katalog med olika vagnar och kärror varav det mesta utvecklats och tillverkats av dem själva.
Bakom de egenutvecklade produkterna står nu för tiden deras egen uppfinnare, produktutvecklaren Niels Barkentin.
– Oftast börjar jag jobba med blyertspenna och papper, sedan är det en annan kille här som gör en CAD-ritning av skisserna. Vi är ett litet arbetslag som jobbar ihop, säger han.
Så gick det till även när bilhandlaren på orten, Bilmånsson, för ett par år sedan hörde av sig och ville ha hjälp med att utveckla en ny däckkärra.
– Jag och Cherie Palmzon är gamla kompisar, säger Erik Harrysson, servicemarknadschef på Bilmånsson.
På en fest hemma hos Cherie Palmzon fick Erik Harrysson en idé. Kunde inte hon och hennes gäng ta fram en ny däckkärra åt Bilmånsson, en bra som inte kostar skjortan?
Den de hade sedan tidigare fungerade i och för sig bra.
– Men den är dyr. Dessutom tänkte jag att en däckkärra skulle vara en passande produkt för Hörby bruk, säger Erik Harrysson.
Uppslaget fick bruket gratis, som ett slags återbetalning för att de köper sina tjänstebilar från Bilmånsson.
Efter den där festen tänkte han inte så mycket mer på den saken. Men det gjorde Cherie Palmzon. Ett par veckor senare ringde hon upp Erik Harrysson. Bruket gillade idén och ett gemensamt utvecklingsarbete drog igång.
– Vi fick ingen speciell kravspecifikation. De ville bara ha en bra kärra till vettigt pris, säger hon.
Hörby bruk tog fram olika prototyper som de gick över till Bilmånsson för att testa.
– Det är bara några hundra meter mellan oss och dem, så det var enkelt, säger Cherie Palmzon.
Kärror av det här slaget har ibland en gripklo som håller om däcken. En del har även trampbygel – ett utfällbart steg som däckteknikern kan ställa sig på när han eller hon ska vinkla ner kärran för att dra iväg med däcken. Båda de sakerna ville Bilmånsson ha på sin kärra.
– Dessutom gjorde vi den i stål istället för aluminium som deras tidigare modell är tillverkad av, säger Niels Barkentin.
Slutprodukten efter två års utvecklingsarbete, är en robust pjäs på 20,5 kilo, redo för serietillverkning.
Bilmånsson har till en början köpt in tio stycken för att hantera de tiotusen uppsättningar hjul som de förvarar åt sina kunder.
– Vi har nio anläggningar, och det finns däckhotell på varje. I snitt behöver vi fyra till fem kärror per däckhotell.
För att klara av hanteringen har de runt tio fast anställda däcktekniker, plus att de tar in cirka 25 säsongsarbetare inför vårens och höstens skiften.
I takt med att de tidigare kärrorna slits ut kommer de att byta ut dem till Hörby bruks modell.
En av dem som använder den dagligen är Oskar Malmros, interntekniker på Bilmånsson i Hörby, som ställer i ordning nya bilar från fabriken och något äldre fordon som lämnats som inbyten. I jobbet ingår även att hantera en del hjul, och han tycker att resultatet med den nya kärran blev lyckat.
– Absolut, den är kanon, säger han.
I processen med att ta fram den var han med och hade synpunkter.
– De kom upp hit en tre, fyra vändor med den. Första gången var den rätt grundläggande, sedan kom vi med olika önskemål för att den skulle bli så bra som möjligt.
Han tycker att den är lite smidigare att jobba med jämfört med den gamla.
– Ja, det är bättre grepp. Och så fastnar inte däcken undertill när de är staplade på den, som det kunde bli förut.
Hur gick det då med kostnaden? Gick den att få ner så mycket som Erik Harrysson hoppades på?
Enligt säljaren på ett av de företag som saluför lagerutrustning och liknande är priset riktigt bra.
– Mycket konkurrenskraftigt, säger han.
Exakt var det landar vill han inte gå in på. Produkten är ny i sortimentet, och priset hänger bland annat på hur många man beställer.
Men enligt uppgift rör det sig om lite mer än halva priset för den kärra Bilmånsson köpte in tidigare.
Stämmer det blev det en lyckad utväxling på en snilleblixt som slog ner på en vanlig villafest ute på den skånska slätten. Att idén handlade om just däck var dock ingen tillfällighet.
– Med elbilarna tappar vi på serviceaffären. Det blir inga oljebyten och serviceintervallerna är längre. Därför blir däckaffären allt viktigare. Det är dessutom ett kort möte med kunden som måste funka perfekt, säger Erik Harrysson.
Den nya kärran, lackad i tålig grå färg, är en kugge i det maskineriet.
Mer om Bilmånsson
Bolaget, grundat 1922, är ett familjeföretag med nio anläggningar i Skåne. Bilmånsson har 350 anställda, säljer runt 9 000 bilar om året och omsätter cirka 2,5 miljarder. De säljer och utför service på märkena Volvo, Renault, Dacia och Hyundai. Förutom försäljning, serviceverkstäder och däckverksamhet har de fyra egna skadecenter.
Mer om Hörby bruk
Verksamheten grundades 1920 i Hörby och ägs sedan 1950 av familjen Bergengren. Företaget tillverkar kärror, gungor och liknande och är Nordens största producent av lekutrustning för privatmarknaden. Förutom den klassiska magasinskärran är skottkärran Ekeby en storsäljare. Hörby bruk har 35 anställda och omsätter runt 80 miljoner.
Kommentera