Gratis mensskydd till medarbetare och kunder är ett sätt för Nybergs bil att värna mångfalden och vårda sitt varumärke.
De senaste 20 åren har bilhandels- och verkstadsbranschen förändrats, bland annat har man tagit flera steg mot mer jämlikhet. Ett företag som satsar på att ligga i framkant är Nybergs bil i Jönköping som nyligen monterat upp automater för mensskydd på sina anläggningar.
– Förslaget kom upp på mitt första ledningsmöte efter att jag hade blivit invald och det var ett oerhört snabbt beslut för ledningen. Vår vd sade ja direkt, säger Lovisa Leijonklo, varumärkes- och hållbarhetschef på Nybergs bil.
Nybergs bil, med vd:n Robert Bloom i spetsen, har profilerat sig som ett progressivt företag med vänlig arbetsmiljö. Hållbarhet och mångfald är högt upp på agendan, och enligt Lovisa Leijonklo är hennes egen tjänst ett bevis på att företaget tycker att frågorna är viktiga.
– Många i branschen har miljö- och kvalitetssamordnare i organisationen, då oftast med tyngdpunkt på miljön. Men tjänster som koncentrerar sig på social hållbarhet är inte lika vanligt, där är jag nog ganska ensam.
Hon säger att de bland annat jobbar för att öka mångfalden på företaget, ett arbete som sker på flera fronter: man tittar på kön, etnicitet, sexuell läggning och så vidare.
Enligt Lovisa Leijonklo är den tid då branschen var exklusivt manlig förbi. Dagens bilhandlare verkar i ett helt annat sammanhang, och det handlar inte bara om att motsvara kundernas förväntningar på att vara ett företag i tiden. När tekniker är en bristvara får arbetsgivarna jobba hårdare än förr för att vara attraktiva arbetsplatser och klara av kompetensförsörjningen, precis som senaste numrets tema handlar om.
Automaterna för gratis mensskydd som Nybergs bil satt upp på sina anläggningar under våren är ett led i den filosofin.
– Om man är här för att jobba, eller är en besökare som kommit hit på möte, eller är kund och plötsligt behöver ett mensskydd … alla kvinnor har varit med om att få mens och sakna mensskydd i väskan. Hälften av mänskligheten riskerar att hamna i den situationen varje månad under uppemot 40 år av sina liv.
Hon betonar att det inte handlar om att företaget bjuder på alla tamponger och bindor som en person behöver.
– Skydden finns till hands om mensen dyker upp oväntat.
De automater från företaget Redlocker som Nybergs har satsat på, har plats för 35 bindor och 50 tamponger. För att inte någon ska tömma dem och skapa sitt eget lager med gratistamponger hemma har automaterna en fördröjning på några minuter efter att ett skydd tagits ut.
Li Oscarsson, hyrbilschef på bolaget och den som lämnade in förbättringsförslaget till ledningen, fick idén i början av året när hennes dotter skulle starta ett UF-företag (Ung Företagsamhet) på gymnasiet.
– Då fick jag höra om Redlocker, som också har sitt ursprung i ett UF-förteg.
Hon säger att förslaget fick omedelbart gehör när det lyftes upp i ledningen
– Vi vill vara ett företag i framkant, som lockar unga människor. Dessutom är menstruation en naturlig del av livet som vi inte ska behöva hyssja om. Att det ska finnas mensskydd till hands borde vara lika självklart som att det finns toalettpapper.
Kostnaden är enligt Nybergs bil överkomlig, en bråkdel av vad de lägger ut på exempelvis toalettpapper, och är en investering som enligt Lovisa Leijonklo är väl värd sina pengar.
– Dels har automaterna sitt självklara värde i sig, för att de förenklar livet för kvinnor. Dels har de värde i form av varumärkesbyggande för oss på Nybergs.
Fakta: Nybergs bil
Företaget har 140 anställda och arbetare med märkena Volvo, Mazda, Renault, Dacia personbilar samt Renault, Levc, Byd och Maxus transportbilar. Nybergs Bil säljer runt 3 500 nya och begagnade bilar per år och har sina anläggningar i Jönköping och Nässjö samt etablerade sig i september 2023 även i Habo. Omsättning ligger på cirka en miljard.
Fakta: Redlocker
Bolaget grundades 2018 som ett ungdomsföretag av klasskompisarna Liza Eriksson (vd) och Clara Lidman (operativ chef) som då gick på Nacka gymnasium. Redlocker fick viss medial uppmärksamhet när de medverkade i Draknästet på SVT, där unga företagare får möjlighet att presentera sin idé för en panel av garvade investerare. En samstämmig panel hyllade företagsidén och gick unisont in som delägare. I dag har Redlocker växt till tio anställda och har 4 000 automater utplacerade i Europa. I år siktar bolaget på en omsättning på 20 miljoner.
TEXT THOMAS DRAKENFORS
Kommentera