Nyheter | 2023-11-10

Kineser på frammarsch

2 189 nya kinesiska personbilar av totalt 28 135 sålda nya bilar i Sverige i september innebar en marknadsandel på försvarliga 7,7 procent. Det är en siffra som säkert kan skrämma en del etablerade europeiska, japanska, koreanska och amerikanska biltillverkare.

Så diskuteras det nu också inom EU att eventuellt införa importtullar på kinesiska bilar som säljs i Europa.

Den svenska statistiken domineras dock totalt av MG:s fem olika modeller samt av Byd Atto 3, som med sina 598 sålda vagnar är den enskilt mest sålda Kina-bilen i Sverige i september. Inte särskilt förvånande har både Byd och MG Hedin-gruppens alla resurser bakom sig på den svenska marknaden.

Statistiken i september:
1. Byd Atto 3 – 598 exemplar
2. MG4 EV – 451
3. MG Marvel R – 314
4. MG ZS EV – 298
5. MG 5 EV – 211
6. Ora Funky Cat – 100
7. MG EHS – 80
8. Lynk & Co 01 – 54
9. Xpeng G9 – 41
10. Xpeng VP7 – 11
11. Maxus Euniq – 9
12. Hongqi E-HS9 – 8
12. Nio ET7 – 5
13. Nio EL7 – 3
14. Nio ET5 – 3
15. Byd Han – 2
16. Byd Tang – 1

 

Oktobers nyregistreringssiffror för de allt fler kinesiska bilmärkena i Sverige visade sig i stället medföra viss tillbakagång.

Av totalt 25 016 nyregistrerade bilar i oktober var 1 080 – eller 4,3 procent – huvudsakligen kinesiska märken.
Som tidigare räknar vi dock bort Polestar och denna gång även Lynk & Co, som båda har alltför starka Volvo-kopplingar via Volvo Personvagnars ägare Geely för att riktigt kvala in bland de övriga i sammanhanget.
Så här såg oktoberstatistiken ut:
1. Byd Atto 3: 401
2. MG MG4 Electric: 255
3. Ora Funky Cat: 141
4. MG ZS EV: 79
5. MG Marvel R: 62
6. MG MG5 Electric: 57
7. Xpeng G9: 25
8. MG EHS: 17
9. Hongqi E-HS9: 11
10. Maxus Euniq: 9
11. Nio ET7: 6
12. Nio EL6: 5
13. Nio EL7: 4
14. Byd Dolphin: 2
15. Xpeng P7: 2
16. Byd Han: 1
17. Byd Tang: 1
18. Maxus Mifa 9: 1
19. MG HS: 1
Om man  ser på de totala nyregistreringarna per märke, snarare än modell, i oktober blir resultatet detta:
1. MG: 471
2. Byd: 405
3. Ora: 141
4. Xpeng: 27
5. Nio: 15
6. Hongqi: 11
7. Maxus: 10
Hedin Bil-koncernens båda bilmärken MG och Byd ligger alltså kvar i toppen med lilla kompakt-EV:n Ora som en ”uppstickare” på tredje plats.
I övrigt är rörelserna små, liksom volymerna.
Ännu fler kinesiska bilmärken lanseras under 2024 i Sverige, bland dem Volvo personvagnars ägare Geely, som satsar på Europa-lansering av sitt nya bilmärke ”Zeekr”.
För oss européer helt okända märket ”Omoda” kommer till Sverige och övriga Europa under 2024.
Bakom Omoda står den stora statsägda Cherykoncernen, som tillverkat bilar sedan 1997, medan varumärket Omoda först blev verklighet 2022.
Frågan är väl snarast vilket Kinamärke som på grund av bristande lönsamhet och få sålda bilar blir först med att dra sig tillbaka från den svenska och europeiska bilmarknaden.

Peter Lorin

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *