Hur hanterar vi kundens krav? Fråga: Vi behöver lite stöd i dialogen med en kund som köpt en bil av oss. Bilen är från 2013 och hade gått 18 400 mil när… Svar: Inga ursprungliga fel Det är alltid tråkigt med kunder som går över i affekt. Vi får dock dela upp det,…
Vad gör vi med kunden? Fråga: Vi är i behov av lite guidning i ett ärende där vi och vår kund inte kan komma överens. Vi sålde en fyra år gammal… Svar: Försök vända dialogen Det är aldrig roligt att hamna i en eskalerad dialog med en kund. Dock gäller det som…
Häva privatleasing? Fråga: Vi har en kund som tecknade avtal på en privatleasing av en elbil för ett år sedan. Nu när bilen kommer och vi ska göra… Svar: Viktigt med rätt blankett Det är bra, ni har varit tydliga med leveransen och jag tolkar det ändå som att…
Kan vi förlora i ARN? Fråga: Vi behöver lite hjälp i en tvist med en kund. Vi har sålt en bil som vid leveransen i januari hade gått 18 340 mil.… Svar: Gör upp med kunden Det finns olika vinklar på detta och vissa delar har du inte nämnt. Som MRF-medlem säljer…
Vad kan kunden vänta sig? Fråga: Vi skulle behöva er syn på ett ärende vi hamnat i tvist om och där kunden hotar med ARN om vi inte tillmötesgår honom.… Svar: Förklara alltid osäkerhet Allt beror på just det som konsumentvägledaren anger, om skicket motsvarar vad kunden kan förvänta sig. Dock…
Bilen uppfyller inte förväntningarna Fråga: Jag har en kund som köpte ny bil av oss för en månad sedan. Nu kommer hon och vill häva köpet för att det är… Svar: Inget nytt problem Du har helt rätt. Om bilen är felfri i förhållande till specifikation enligt helbilsgodkännandet har kunden ingen…
Osäkra på VDN Fråga: På vår anläggning har vi hamnat i dialog om vad som gäller för VDN-märkning av begagnade bilar, och skulle behöva hjälp att reda ut det… Svar: Vi kan dela upp hanteringen av varudeklarationen (VDN) i ett par olika steg, dels vad lagen kräver, dels vad vi…
Behålla handpenning eller inte? Fråga: Vi sålde en bil till en kund i förra veckan. När vi kontaktade honom för att boka en leverans meddelade han att han inte ville… Svar: Frågan kräver ett längre svar än bara ja eller nej. Då kunden hävdar att det inte finns något som anger…
Hur lång reklamationsrätt? Fråga: Vi behöver råd i en tvist med en kund som köpte en bil av oss förra sommaren. Det har varit en hel del strul med… Svar: Som jag ser det har ni agerat helt rätt. Felet i servicehistoriken är att betrakta som ett köprättsligt fel som…
Hur mycket ska kunden få tillbaka? Fråga: Vi sålde en bil för 15 månader sedan som har haft en del småstrul men där vi inte har kunnat lösa allt som kunden påtalat… Svar: Innan vi börjar diskutera ett återköp måste vi fastställa om felet är ursprungligt eller ej. Eftersom ingen garanti nämns förutsätter…