Den 21 och 22 november är det åter dags för branschen att samlas på MRFs bildagar, som i år blir mer innehållsrika än någonsin. I dagarna två ägnar vi oss åt allt kring bilhandel! Årets evenemang riktar särskilt in sig på begagnat och en bilbransch i utveckling. Det blir föreläsningar, debatter, arbetsseminarier, nätverkande och många utställare. Dag ett avslutas med middag, aktiviteter och mingel.
Förra året arrangerades för första gången Branschdag tunga fordon parallellt med MRFs bildagar. Deltagarna inom tunga fordon är med på det gemensamma programmet under torsdag förmiddag 21 november. Därefter fortsätter det med branschspecifika debatter och föreläsningar i egen lokal.
På scenen hittar vi bland andra Kristina Franzén, finanschef på Bilia och nyligen korad till bilbranschens mäktigaste kvinna, Clara Söderberg, digital specialist på Berners som berättar hur digitalisering driver försäljning, David Burman som driver Bilbyter och ständigt har nya idéer om hur man kan öka intjäningen, Ebba Bergbom Wallin från Volvo trucks, Joel Graffman från Ziklo bank och Mim Andersson, vd på Svenstigs.
Anders Parment, du är moderator under de två dagarna. Vad tycker du skall bli särskilt intressant för besökarna?
– Att få en uppdatering om vad som händer och lyfta blicken. Det är så mycket som sker nu – hur utvecklas ekonomin, hur tänker tillverkarna, vad finns det för nya lösningar? Hur kan vi lära av andra? Vi har försökt sätta samman ett program som spänner brett över allt som handeln behöver ha koll på för att kunna ställa om inför framtiden.
Vad kan vi förvänta oss?
– Nya idéer kring hur vi jobbar i dag och starkt fokus på långsiktig lönsamhet. Det är ett svårt läge nu, många handlare har haft det bra men kämpar nu med stora beglager. Vi behöver investera, men det gäller att välja rätt bland alla förslag som florerar. Här måste alla tänka efter och bestämma sig för vad man vill med verksamheten. Jag tror alla kan tänka smartare kring vad man ska satsa på och investera i och sedan ta med sig några saker hem, som gör att man tänker mer framåt, hittar fler kunder, ökar sina intäkter och minskar sina kostnader.
Varför behövs sådana här dagar?
– För att få en paus från sin verksamhet och fyllas med idéer och inspiration. För att lyckas framöver behöver man jobba listigt och prioritera rätt. Det är svårt om man bara håller sig hemma och inte får idéer utifrån. Här är allt man behöver samlat!
Finns det någon programpunkt som är ett absolut måste?
– Hm, svårt, det är så mycket som är intressant. Men får jag välja är det Anna Dyhre som kommer att tala om att medarbetarna är den största konkurrensfördelen. Rätt medarbetare löser problem, marknadsför företaget, utvecklar det dagliga arbetet och skapar kundkontakter, ett starkt varumärke och lönsamhet. Ingen annan enskild faktor är så viktig!
Förra året var vi över 400 som deltog på bildagarna – nu finns det några platser kvar och du har också chansen att vara med!
För anmälan och mer info, gå in på mrf.se/evenemang/bildagar24/
Kommentera