Imaweb blir Nextlane • Hela den här artikeln är en annons

”Våra digitala lösningar hjälper kunderna till framgång”

I trettio år hette de FordonsData, och tillhandahöll mjukvarulösningar till landets återförsäljare. Sedan köptes de av Imaweb och uppgick i en europeisk jättekoncern med helt andra möjligheter och muskler. Nu byter hela koncernen namn till Nextlane.

Sverigechef Daniel Liljebladh, berätta om er verksamhet, bakgrunden till namnbytet och produkterna som erbjuds!
– Våra kunder är återförsäljare och OEMs (original equipment manufacturer) det vill säga generalagenter och fabriker, och vi har flera olika produkter som underlättar deras affärer. Vi utvecklar administrativa affärssystem samt digitaliserar och effektiviserar deras processer. I Europa använder alla märken våra affärssystem. I Sverige är vi marknadsledande och har drygt 30% av marknaden gällande DMS och 50% när det gäller CRM-system.

Vad är det för system ni erbjuder, och hur underlättar de arbetet ute på anläggningarna?
– Man kan dela in våra produkter i tre grupper: DMS, det vill säga dealer managent system, själva affärssystemet hos återförsäljarna, DDS; digital dealer solutions, vilket är specialsystem som kopplas på affärssystemen, och DOS; digital OEM solutions, vilket är lösningar för OEMs.
Ett konkret exempel på en smart DDS-produkt är en app i telefonen som hjälper säljarna när de fotar bilarna – den guidar säljaren till att ta rätt fotovinklar, bilder redigeras sedan med hjälp av AI så de får snyggare ljussättning och bakgrund och när det är dags att lägga ut annonsen matas bilderna ut direkt på webben, utan att man behöver föra över dem någonstans. Ett exempel på en DOS-produkt är säljstödssystem för agentmodellen, som vi kallar CRM Auto/Poseidon.
– De här systemen kan vi nu erbjuda tack vare samgåendet med Imaweb 2022.
Många OEMs och återförsäljare har ökat behov av en global samarbetspartner och det var en naturlig utveckling att gå in i en större koncern. Processerna blir snabbare, fabrikerna slipper föra dialog med olika aktörer i varje land och förutsättningarna finns att utveckla stora kostsamma system och förbättra vårt erbjudande, vilket inte är möjligt för ett mindre bolag. Samtidigt har vi kvar vår lokalkännedom, med lokala säljare och konsulter, vilket är vår styrka.

Hur kommer det sig att ni nu byter namn, till Nextlane?
– Eftersom Imaweb har köpt flera mindre företag vill man gärna samla alla under ny, förenad flagg och bygga ett starkt europeiskt bolag. För att signalera framåtblickande och ett gemensamt mål har man valt namnet Nextlane. I dag är vi över 800 anställda i elva länder, med 70 000 dagliga användare av totalt tolv olika affärssystem, som alla är integrerade med vår gemensamma plattform som också den heter Nextlane. Via Nextlane plattformen kan OEMs och andra partners enkelt ansluta sig och enkelt kommunicera, vilket ger stora vinster.
– Vi kommer nu att fortsätta utveckla produkter och digitala lösningar som hjälper våra kunder till framgång, och vi hoppas att fler vill följa med oss på den spännande resan i rätt riktning– framåt.

 

GÅ TILL ANNONSÖRENS HeMSIDA